Vanligaste misstaget när du ska "komma i gång" med träningen

"Sträva efter en mjuk och stark kropp – på din nivå. Det behöver inte vara krångligare än så", säger Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie.

Foto: KRISTIAN POHL (montage)

1 av 2: "Sträva efter en mjuk och stark kropp – på din nivå. Det behöver inte vara krångligare än så", säger Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie.

Gör det du gör för din skull: "Med det tankespåret känns det skönare och lättare", säger Erika.

Foto: KRISTIAN POHL

2 av 2: Gör det du gör för din skull: "Med det tankespåret känns det skönare och lättare", säger Erika.

Dags att ta tag i träningen?

Ett av de vanligaste misstagen är att gå ut för hårt i början.

Erika Kits Gölevik, tränare i hälsoappen Wellie, vet. Nu har hon skapat två nya träningsprogram i Wellie - anpassade för dig som vill komma i gång efter ett uppehåll.

Andra har också läst

Erikas filosofi är enkel: All rörelse är träning. 

– Träning behöver inte handla om att prestera eller att få blodsmak i munnen. Det som får oss att må bra är att vara i rörelse. Sträva efter en mjuk och stark kropp – på din nivå. Det behöver inte vara krångligare än så.

Alla vinner vi på att röra oss mer. För dig som varit inaktiv ett tag gäller det att tänka smart för att få in träningen som en naturlig del av vardagen.

– När du ska göra en förändring av något slag krävs mer än att "tänka" annorlunda. Du måste göra annorlunda. Och för att det ska bli möjligt måste du skapa förutsättningar.

FAKTA: TVÅ NYA TRÄNINGSPOGRAM I WELLIE

Mjukstart: Hemmaträning

2–3 träningspass per vecka väcker kroppen och hjälper dig att komma in i nya rutiner där rörelse är en naturlig del av livet. Låt hemmet bli ditt gym!

Mjukstart: Promenader

Att röra på sig behöver inte vara krångligare än att sätta en fot framför den andra och gå. Det här programmet är perfekt för dig som längtar efter frisk luft och föredrar enkel träning 2–3 gånger per vecka. 

EGEN TRÄNINGSCOACH I HÄLSOAPPEN WELLIE: Läs mer om hur Wellie kan underlätta din vardag!

Erikas bästa tips för dig som vill komma i gång:

1. Skapa förutsättningar

Planera in tid för träning och se över om det innebär att du behöver prioritera bort något annat eller gå upp tidigare. Eller lägg ut en yogamatta bredvid soffan så du ser den och lätt kan komma åt den, sätt ett gummiband i toadörren och dra lite när du passerar, ha sköna skor i handväskan så du kan gå mellan möten, sätt en lapp på spegeln som säger "hej snygging, gör 10 benböj". Bara GÖR det, på ditt sätt.

2. Våga vägra prestera

Grannen kör Vårruset, kollegan satsar på triatlon och släktingen mäter midjemåttet lika ofta som andra kollar Facebook. Men, detta behöver det inte vara din grej. Testa att tänka bort prestation och mål och i stället göra dina val för att du just nu, i denna stund, vill må just så bra som bara rörelse, snällsmarta tankar och bra mat kan få dig att må.

Kom i form utan att räkna kalorier! Testa Wellie här 

FAKTA: WELLIE

• Wellie är en hälsoapp för dig som vill njuta av god mat, må bra, få mer energi och samtidigt hålla viktbalans – utan att räkna kalorier. 

TRÄNING. Det finns över 50 peppande träningsfilmer med Erika Kits Gölevik i appen. Följ ett träningsprogram eller sätt ihop dina egna pass.

KOST. I Wellie kan du välja mellan att starta ett anpassat kostprogram eller inspireras av alla tusentals recept. Alla livsmedel och recept i appen är analyserade av näringsfysiolog Fredrik Paulún och hans team. Allt för att du ska göra bra matval.

VÄLMÅENDE. Att ändra vanor tar tid och man stöter inte sällan på motgångar. Därför hittar du kbt-psykologen Maria Farm i appen. 

• Appen är framtagen av Bonnier News Lifestyle och Expressen tillsammans med näringsfysiolog Fredrik Paulún.

JUST NU: Testa Wellie gratis i två veckor - därefter 149 kr/mån 

3. 10-minutersknepet

De där dagarna som soffan har en magnetisk dragningskraft. Ge ändå dig själv 10 minuters träning. Är soffan fortfarande lika frestande efter det – hem och vila – det inte meningen att du skulle göra mer i dag. 9 av 10 gånger kommer du dock känna "ååååh, nu piggnar jag till, vad skönt" och fortsätta lite till.

4. Gör det du gör för din skull

Gör det du gör för att du vill unna dig det bästa. För att du vet att du är värd att må så som du gör när du tar hand om dig. Med det tankespåret känns det skönare och lättare att välja rätt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här