Foto: Photographer: Mojzes Igor

Våga förändra ditt
liv och byta jobb!

Har du svårt att komma till skott? Du kanske vill sluta röka, börja träna, byta jobb eller bli modigare. Då kan ­mental ­träning ge dig den motivation och ork du behöver. Olof ­Röhlander, mental tränare och flerfaldigt utsedd till årets talare, ger sina mest peppande råd.

Som före detta elitspelare i ­bordtennis har Olof Röhlander alltid tyckt om att ha höga ambitioner. Det har varit naturligt för honom att tänka i termer av mål och delmål och alltid funnits nya tävlingar att sikta på.

Genom sin idrottskarriär hade han emellertid ibland problem att prestera under press. Han var frustrerad. Han visste att han kunde, bara inte när det verkligen gällde. Samtidigt såg han att det var andra som fungerade tvärtom, som inte kunde tända till och prestera om det inte fanns någon press. Huruvida det gick bra eller dåligt verkade formuleras i huvudet. Förväntningarna styrde i hög grad utfallet, märkte han.

 

Foto: Vill du få Olof Röhlanders veckobrev? Registrera dig på www.upphopp.se och registrera dig gratis. Foto Jesper Anhede

Någonstans där formades intresset för mental träning och när han lagt pingisracketen på hyllan utbildade han

sig till licensierad mental tränare på Skandinaviska ledarhögskolan.

- Tidigare hade jag inte kunnat sätta ord på det jag upplevde men när jag började min utbildning fick jag orden jag behövde för att formulera det, säger han.

Yrkesvalet var uppenbarligen helt rätt
Sedan dess har Olof nämligen blivit en av Sveriges mest eftertraktade föreläsare, skrivit tre böcker och blivit flerfaldigt utsedd till årets talare och årets föreläsare.

Den senaste boken, "Peptalk: Din termos i gryningen", är skriven på ­måndagsförmiddagar under flera års tid och består av det bästa ur en samling veckobrev. Över 80 000 prenumeranter har kryssat i att de vill få Olofs peppande ord i mejlkorgen varje vecka.

- Jag vill att de ska ge råg i ryggen, insikter eller bekräftelse.

Vad kan man då vinna på att ägna sig åt mental träning?
Enligt Olof är det mycket. Bland annat kan hjärnans anatomi faktiskt förändras, våra personlighetsdrag är inte så statiska som man tidigare trott. Genom att öva på att vara mer tacksamma kan vi till exempel bli mindre nedstämda. Vad det handlar om är att lära sig byta ut en bild mot en annan, som den bild du har av dig själv i en viss situation, bilden du har av framtiden eller hur du ser på en arbetsdag.

- Det finns ju till exempel människor som diskvalificerar måndagar. Då har man alltså diskvalificerat en sjundedel av sitt liv. Jag begriper inte hur man har råd med det. Mental träning kan hjälpa till att förändra det förhållningssättet, säger han.

Även om mental träning numera är så integrerat i Olofs sätt att leva att han inte längre tänker på det, använder han sig förstås själv av det på en mängd sätt. Som exempel nämner han att det inte föll sig naturligt för honom att stå på en scen och prata inför en grupp männi­skor. Det var inget han hade längtat efter.

- Jag var ju pingisspelare, inte talare. Där fick jag jobba med mig själv, dels genom att tona ner när det inte gick så bra och koncentrera mig på de som faktiskt tyckte att jag gjorde något bra, dels genom att fira alla framgångar.

Han har utvecklat en färdighet att skaka av sig kritik och motgångar. Visst kan han bli ledsen eller modfälld, men känslan varar inte så länge.

- Jag är duktig på att vända på det och tänka att det var bättre att det gick dåligt nu när jag pratade inför 25 personer än när jag ska stå inför 1 000. Det är ju ingen lögn eller självbedrägeri, det är bara ett annat förhållningssätt.

Peppa dig själv

Olof Röhlander
Ålder: 37.
Familj: Fru och hund.
Bor: Stockholm.
Gör: Professionell inspiratör och författare.
Aktuell: Med nya boken "Peptalk: Din termos i gryningen" (eget förlag) och i SVT-dokumentären "Talaren" som sändes i oktober, finns på SVT Play. Har tidigare gett ut böckerna "Bli en vinnarskalle" och "Det blir alltid som man tänkt sig" (Forum).

 

DET HÄR ÄR 4-STEGSMETODEN
Här är Olof ­Röhlanders råd:


1 Definiera vad du vill.
"Allt bygger på att det finns ett glapp mellan där du är och där du vill vara. Ju tydligare bilden av vad du vill är, desto lättare verkar det vara för kropp och sinne att integrera den. Låt säga att du vill lämna en strulig relation. Då vet du kanske bara att du vill bort från den. Men då bör du tänka på vad det är du vill ha i stället för att undvika att inte gå rakt in i nästa dåliga relation. Hitta något att fästa blicken på. Till exempel resa. Mål ska ge energi. Om det i stället gör dig stressad är det ett dåligt mål."


2 Våga uttrycka ditt mål.
"Många säger att man ska hålla sina drömmar för sig. Jag säger tvärtom. Våga berätta vad du vill ha! Dels sätter du press på dig själv på ett positivt sätt, om andra vet vad du tänker göra är det större chans att du fullföljer det. Ett tips är att göra en löpsedel för att förstärka din målbild. Skriv till exempel 'Anna klarade Tjejmilen - sprang hela vägen', som om det redan hänt."
 

 

3 Ta första steget.
"Ställ dig själv frågan: Vad skulle jag kunna göra som kan få stora effekter? Det kan vara ett ­samtal eller mejl som tar lite tid men som kan ge mycket. Då har du något som puttar dig över kanten och drar dig åt rätt håll."


4 Håll grytan kokande.
"Hitta sätt att hålla motivationen uppe. Där kommer utdragen ur boken som du får på nästa sida in i bilden. Texterna fungerar som en krycka som gör att du kommer upp ovanför vattenytan igen på måndag morgon."