Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 aug 2010 12:38

Uppdaterad 30 aug 2010 12:40

"Vad är skillnaden mellan GI och LCHF?"

Fråga Anna & Anna!
Expressens medicinreporter Anna Bäsén och dietisten Anna Ottosson svarar på dina frågor om hälsa, vikt och kost.
Har du en fråga som du vill ha svar på? Mejla till: halsofragan@expressen.se

Expressens medicinreporter, Anna Bäsén svarar på dina hälsofrågor.

Foto: Foto: Sporrong Olle


Fråga:
Hej!
Jag skulle gärna vilja få förklarat vad det är för skillnad mellan GI-metoden och LCHF? Vad är fördelar/ nackdelar med respektive metod?

/Tarja

Medicinreporter, Anna Bäsén svarar:
Hej Tarja! Vilken kanonbra fråga. Det är säkert många som undrar samma sak. Mitt svar skulle grovt sett vara att LCHF är en extremare version av GI, en slags hardcoreGI.
En fördel med GI-metoden är att den är lättare att anpassa till en normal svensk kost - som ju innehåller frukt, bär, rotsaker, bönor, bröd, potatis och pasta - än LCHF som helt utesluter eller starkt begränsar dessa livsmedel. Många som har småbarn och/eller gillar att äta "vanlig mat" tycker att GI är en bra och relativt enkel metod att följa. En nackdel med GI är att de som uppfattar sig som socker- eller kolhydratkänsliga kan tycka att även de långsamma kolhydraterna i GI-kosten, som grovt bröd och fullkornspasta, ger ett sug efter mer kolhydrater som sötsaker.  

Fördelen med LCHF är att metoden ofta ger en snabb viktnedgång i början, inte minst beroende på att man förlorar mycket vätska som bundits i kroppens kolhydratreserver. Gillar man kött, feta ostar och smör - men är mindre lockad av frukt och spannmålsprodukter - så är LCHF-metoden också ett bra val. Nackdelen är att man, åtminstone en tid, kan känna sig trött och grinig och få svårt med orken av LCHF-kost. Forskare, i synnerhet inom hjärt- och kärlforskningen, varnar också för potentiella hälsorisker om man äter LCHF-kost med mycket mättat fett under lång tid, som ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Många av dessa anser att LCHF av säkerhetsskäl endast ska användas av friska individer och under en begränsad tidsperiod.

Jag bad också Fredrik Paulún, näringsfysiolog och en av dem som introducerade GI-metoden i Sverige att besvara din fråga.
Sessutom kommenterar Anderas Eenfeldt, läkare och LCHF-förespråkare som driver bloggen www.kostdoktorn.se. Här är deras svar:

Fredrik Paulún:
Det förekommer ett stort antal metoder med olika för- och nackdelar. När det gäller GI-metoden går det ut på att äta en balanserad kost med alla näringsämnen och kolhydrater utgör en relativt stor andel. Det viktiga är att kolhydraterna har lågt GI-värde dvs är långsamma så att blodsockret räcker längre och håller dig mätt under lång tid. Dessutom betyder detta att du får mindre insulin än när du äter vanlig kost och det är viktigt eftersom insulin är skadligt för hjärt- och kärl samtidigt som det kan öka risken för diabetes typ 2. När det gäller vikten är insulin ett hormon som gör oss feta, så mindre av detta är mycket bra. GI-metoden är således en kosthållning som passar alla, även de med viktproblem och diabetes typ 2. LCHF är en kosthållning som går ut på att man drar ner kolhydratmängden väldigt mycket. De mest extrema varianterna ger enbart 5-10 % av energin in form av kolhydrater och hela 60-70 % av energiintaget i form av fett. Med tanke på att svenskens mat i genomsnitt innehåller cirka 50% kolhydrater och 35% fett är detta en mycket extrem kost. Det kan ge en snabb viktminskning, men en del av viktminskningen består av kolhydrater och vätska som kommer tillbaka om man börjar äta kolhydrater igen. LCHF är uppskattat av många typ 2-diabetiker eftersom de snabbt får ner sitt blodsocker, men många andra mår inte bra på dieten. Kolhydrater är ju ett bra bränsle för musklerna och gör att man orkar motionera. Dessutom ökar halten serotonin i hjärnan när man äter kolhydrater och serotonin är viktigt för mentalt välmående. På senare tid har det dock dykt upp LCHF-varianter som tillåter upp till 20 energiprocent kolhydrater och det är en kost som fler mår bra på, speciellt om kolhydraterna kommer från frukt, bär och grönsaker.
 
Andreas Eenfeldt:
GI och LCHF liknar varandra, men LCHF är en tuffare variant. Vid GI minskar man främst på de värsta kolhydraterna, som socker och vitt mjöl. Vid LCHF minskar man rejält på alla kolhydrater. Vid GI äter man mer långsammare kolhydrater som fullkornsprodukter. Vid LCHF äter man sig istället mätt på i första hand kött, fisk, ägg, smör och grönsaker.
Fördelen med GI är att det är mer tillåtande om man gillar bröd och pasta, samt att man slipper omställningsbesvär som trötthet och huvudvärk första dagarna.
Fördelen med LCHF är att det ger effektivare viktnedgång, ännu stabilare blodsocker och minskat sötsug.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret. Och kom ihåg: Vilken metod som passar just dig är högst individuellt. Det finns studier som tyder på att olika individer "svarar" olika bra på olika typer av kost. Så prova dig fram och se vad som fungerar för just dig. Och glöm inte av den viktiga motionen - både för att få en effektiv viktminskning och för att må bra!

Lycka till! Anna Bäsén, medicinreporter

Relaterat