Mjölksyra känns jobbigt - men är bra för din träning.
Mjölksyra känns jobbigt - men är bra för din träning. Foto: Wendy Hope

Utnyttja mjölksyran - och bli starkare

Mjölksyran är säkert inte din bästa vän.  

Men det kan den bli - om du utnyttjar den rätt.

Mjölksyran har länge fått skulden för att göra musklerna trötta och svaga, men en doktorsavhandling från Århus Universitet i Danmark visar att mjölksyran faktiskt stärker dina muskler så att du orkar mer.

Kan träna hårdare

 

 Mjölksyran håller igång de elektriska signaler i musklerna som gör att de kan kommunicera med hjärnan - signaler som annars normalt blir svagare när man har tränat hårt. Det innebär att du kan träna hårdare under längre tid utan att bli så trött i musklerna att du är tvungen att sluta - i motsats till vad man hittills har trott.

 Det är läkaren och doktoranden Frank de Paoli från Århus Universitet som står bakom den revolutionerande forskningen. Enligt honom själv kommer studien att innebära att läroböcker inom idrott och träning nu måste skrivas om.

 Bli starkare med en ny syrestrategi:

 Gör 2-4 korta, intensiva spurter när du springer, cyklar eller ror, så snabbt du kan, innan du börjar din vanliga träning. 

Spurterna ska vara så pass hårda att dina muskler börjar producera mjölksyra, men de får inte vara så hårda att du tappar andan helt. Med tiden kommer du att kunna prestera mer under din träning.

 

Artikeln kommer från iform.se.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!