Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 27 jan 2012 16:03

Uppdaterad 27 jan 2012 16:12

Unna dig fredagsmys

Välj dina favoritostar till ostbrickan och blanda hårda och mjuka ostar.

Välj dina favoritostar till ostbrickan och blanda hårda och mjuka ostar.

Klart du kan fortsätta fredagsmysa! Välj bra snacks och rätt dryck. Kostråd- givaren Anna Hallén ger sina bästa tips på mumsiga snacks och festliga drycker som är LCHF-godkända.

Smarriga snacks

Nötter. Välj dina favoriter och blanda! Eller testa rostade rökta mandlar. Undvik jordnötter som trots sitt namn faktiskt är en baljväxt.

Korv. Välj korv med hög kött- och fetthalt, skuren i småbitar.

Grönsaker med dipp. Till exempel gurkstavar, paprikabitar eller blomkål. Blanda en dipp av gräddfil och valfria kryddor.

Gör en klassisk ostbricka,
men servera utan kex och frukt.

Oliver, marinera gärna själv. Häll på en god olivolja och hacka och blanda i basilika, oregano och en vitlöksklyfta.

Ostchips. Köp färdiga eller gör själv. Gör så här: Riv eller hyvla valfri hårdost. Lägg i små högar på bakplåtspapper, ställ in i ugnen på 225 grader, låt smälta och få fin färg, kolla dem hela tiden eftersom de lätt bränns vid. De är klara när de har fått en gyllene färg och börjar lossna i kanterna. Vill du ha mer smak kan du krydda chipsen med valfri krydda.

Mörk choklad.
Välj en choklad med minst 70 procents kakaohalt.

Bär med grädde. Om du vill kan du riva lite mörk choklad över eller strö lite nötter på.

Drycker för mys och fest

Rött vin - innehåller nyttiga ämnen som antioxidanter.
Vitt vin - välj de riktigt torra vinerna. De halvtorra är för söta.
Champagne - välj de riktigt torra varianterna.
Konjak eller whisky - är bättre än söta likörer eller drinkar med juice/läsk.
Bubbelvatten med smak - köp kolsyrat vatten med smak och piffa upp det med isbitar med infrysta bär

Relaterat