Foto: Christian Örnberg

Undvik sockerfällorna och bli brödsmart<br />

En mörk fralla med några solrosfrön på toppen är inte ­detsamma som ett nyttigt bröd.

Här visar GI-experten Ewa ­Skiöldebrand vilka bröd du ska hålla utkik efter i mataffären och sockerfällorna du ska undvika.

För många är ett mörkt bröd, gärna med några frön på toppen, synonymt med ett nyttigt bröd. Men riktigt så enkelt är det inte. De mörka bröden kan nämligen vara alldeles för sötade för att räknas som hälsosamma.

- Är det ett dåligt bröd håller du dig inte mätt mer än någon timme, och det påverkar din blodsockerkurva rejält. Men väljer du ett bra bröd håller du dig mätt på frukostmackorna fram till lunch, säger kostrådgivaren Ewa Skiöldebrand. Hon är också grundare av Ewalie, ett ­varumärke för GI-vänlig mat, ­tillsammans med kocken Nathalie Westlund.

Men hur vet man då vilka bröd som är bra? Nästa gång du står där stressad och villrådig bland mataffärens brödhyllor finns några enkla knep att ta till. Börja med att ta en titt på innehållsförteckningen. Står socker eller sirap tidigt är det en varningssignal.

- Brödet innehåller mest av det som står först. Sedan är ingredienserna uppräknade i sluttande ordning, säger Ewa.

Det kan också vara bra att ägna en tanke åt när på dygnet du äter dina smörgåsar. Efter en natts sömn behöver kroppen ny energi och en bra grund att stå på resten av dagen. Då kan en lagom mängd kolhydrater vara bra.

- Man ska äta sina kolhydrater tidigt på dagen. På kvällen ställer kroppen in sig på vila och förbränningen går ner. Men är du en aktiv person som tränar behöver du förstås mer kolhydrater än om du inte gör det, säger Ewa.

Ewas bästa tips om bröd:

* Handla på bageri

Köp hellre bröd på bageri än i mataffären. Då vet du att det inte är några konstiga tillsatser. Väj ett surdegsbröd på dinkel eller råg med mycket fibrer, nötter och frön.

* Doppa i vinäger

Om du tar ett vanligt vitt rostbröd och doppar det i vinäger så halverar det näst intill GI-värdet.

* Koll på innehållet

Generellt kan man säga att det skall vara mycket fibrer och lite socker, stärkelse och vetemjöl i ett bra bröd. Det får gärna innehålla surdeg, vinäger, nötter och frön som alla sänker GI-värdet.

Visste du att:

* När du äter snabba kolhydrater, får du ett förhöjt blodsocker. Det ger ett insulinpåslag, för att få ner blodsockernivån igen.

Har du då smör på brödet får du en inlagring av fett, eftersom insulin är ett inlagrande hormon som transporterar in fett i fettcellerna.

Det är därför LCHF och GI fungerar, eftersom du inte äter kombinationen snabba kolhydrater och fett.

Då får du inte heller snabba blodsocker-­ höjningarna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!