Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 feb 2009 07:07

Uppdaterad 10 feb 2009 11:39

Trimma magen!

TUFF TRÄNING. Gyminstruktör Pernilla
Stjernfeldt gör statisk magträning med en
boll, och låter magen ta all belastning.
Övningen ska upprepas till utmattning
två till tre gånger.

TUFF TRÄNING. Gyminstruktör Pernilla Stjernfeldt gör statisk magträning med en boll, och låter magen ta all belastning. Övningen ska upprepas till utmattning två till tre gånger.

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Drömmer du om den perfekta tvättbrädemagen? Här är knepen som kan få dina magrutor på plats redan efter åtta veckor. - Har man bra grundfysik kan det gå ännu snabbare, säger Pernilla Ohlsson, lärare vid Personal training school.
Misströsta inte om du ännu inte kommit i gång med den ut- lovade magträningen efter jul- och nyårshelgens frosseri. Än finns gott om tid att förvandla bukfettet till en vältrimmad tvättbräda innan sommaren är här.
Genom att kombinera rätt kost med några enkla övningar kan magrutorna vara verklighet redan efter åtta veckors träning.


Åtta veckor - "Fullt rimligt"

  - Det är fullt rimligt för någon som är i hyfsat bra kondition. Alla har magmuskler, det gäller bara att göra dem synliga, säger Pernilla Ohlsson, lärare vid Personal training school i Stockholm.
Det är genom att starta en fettförbränning i kroppen samtidigt som bukmuskulaturen punkttränas som magrutorna träder fram.
- Därför är konditionsträning väldigt viktigt. Har man ingen ämnesomsättning bygger ]man inte heller några muskler, då spelar det ingen roll hur många situps man gör, säger Pernilla Ohlsson.

Viktigt äta regelbundet

  Men även kosten har en av- görande betydelse för hur bra du lyckas med din magträning. Enligt Anna Ottosson, dietist och författare, ska den som vill nå ett bra resultat ha ett regelbundet och jämnt intag av proteiner, fett och kolhydrater.
- Det är viktigt att man skaffar kontroll över sitt ätande. Äter man var tredje timme hålls blodsockret på en bra nivå samtidigt som det är lättare att undvika fällorna med småätande, säger hon.
- Men hur snabbt man når resultat beror helt på vilken utgångspunkt man har. En person med ölmage har en längre resa att göra än en vältränad ung kille.