1 av 3: Har du svårt att sova? Testa Erika Kits Göleviks yogaövningar innan läggdags
Yoga har många fördelar.
2 av 3: Yoga har många fördelar. Foto: Shutterstock
Det kan både skänka dig energi och hjälpa dig att komma till ro.
3 av 3: Det kan både skänka dig energi och hjälpa dig att komma till ro. Foto: Shutterstock

Svårt att sova? Enkelt yogapass som lugnar

Yoga kan vara en perfekt kickstart på morgonen, men också ett sätt att komma till ro.

Här guidar yogaläraren till ett enkelt pass som lugnar och hjälper dig att sova bättre.

Det tar bara fem minuter.

Yoga har många fördelar. Det kan både vara fysiskt utmanande och svettigt men också avstressande och lugnande.

Yogaläraren Sanchia Legister har satt ihop ett kort pass för Huffington Posts räkning, speciellt utformat för att gynna sömnen.

1. Balasana (Barnets position)

Balasana/Barnets position Foto: Shutterstock

Sätt dig i barnets position som bilden ovan visar. Knäna ska vara bredare isär än fötterna. Sänk rumpan mot hälarna och låt ditt bröst och huvud vila mot en kudde som du sänker ner hela din vikt mot.

Stanna i posen i 45 sekunder.

2. Paschimottanasana med stöd (Sittande framåtfällning)

Paschimottanasana Foto: Shutterstock

Vanligen utförs en paschimottanasana med benen ihop och är du riktigt erfaren kan du fälla dig själv ända ner mot benen (som bilden visar). I det här fallet satsar vi på en enklare variant. Sätt dig ner och placera båda benen ungefär höftbrett isär. Placera någon form av stöd, exempelvis böcker, framför din överkropp i lämplig höjd som passar dig. Böj dig sakta framåt och placera din panna mot stödet och låt kroppen slappna av.

Stanna i den här positionen i 45 sekunder.

LÄS OCKSÅ: 4 guidade yogapass som gör dig mjuk och lugn

3. Supta Baddha Konasana (Gudinnan)

3. Supta Baddha Konasana (Gudinnan) Foto: Shutterstock

Lägg dig ner och placera en tjock och bekväm kudde under ryggen. Låt dina fötters sulor mötas och knäna falla ut åt sidorna. Placera gärna stöd under lårens utsidor för att det ska bli så bekvämt som möjligt. Lägg dina händer mot nedre delen av magen eller längs sidorna och slappna av.

Stanna i positionen i 45 sekunder.

LÄS OCKSÅ: Solhälsning för nybörjare – en perfekt start på dagen

4. Setu Bandha Sarvangasana (Halv bro)

4. Setu Bandha Sarvangasana (Halv bro) Foto: Shutterstock

Lägg dig på rygg med knäna böjda och fotsulorna i marken (precis så du inte kan nå dina hälar med händerna). Pressa upp dina höfter och placera ett stöd under så dina höfter förblir upphöjda.

Stanna i positionen i 45 sekunder.

LÄS OCKSÅ: Väck kroppen med enkel 10-minutersyoga

5. Viparita Karani (Benen upp mot väggen)

5. Viparita Karani (Benen upp mot väggen)

Sätt dig med sidan av kroppen in mot väggen. Dra sedan upp benen mot väggen så att de pekar rakt upp. Lägg dig på rygg och slappna av.

Stanna i positionen i 45 sekunder.

LÄS OCKSÅ: Därför är yoga bra mot stress – 3 effektiva övningar

6. Savasana (Död mans position)

Savasana (Död mans position) Foto: Shutterstock

Lägg dig på rygg med benen utsträckta, separerade ungefär med en höftbredd. Placera en kudde under dina knän för extra komfort.

Låt dina handflator peka upp mot taket med armarna längs sidorna.

Stanna i positionen i åtminstone en minut. Försök slappna av din andning och låt kroppen ”smälta” rakt genom golvet.

Aktuellt just nu