Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Yoga

Publicerad 14 jul 2019 19:00

Svårt att sova? 5 övningar som får dig att slappna av

Svårt att somna? Ge din kropp och knopp en chans att varva ner innan du lägger dig för att sova! Hälsolivs yogalärare Erika Kits Gölevik ger dig sina skönaste varva ner övningar.

När vi ska sova behöver vi två saker – lugna ner tankarna. Och bli av med spänningar i kroppen! Erika Kits Göleviks yogapass hjälper dig med båda. Du stannar tre minuter i varje position (tips, appen zen activity har en bra timer med fågelkvitter när du ska byta position).

Det kan kännas rastlöst att sitta stilla så länge, men sitt kvar, slappna av, andas djupt och bara var med de fysiska och mentala sensationer som kommer upp. Att stilla kroppen är ett mycket effektivt sätt att även stilla tankarna.

Samtidigt stretchar vi här de delar av kroppen där vi ofta spänner oss när vi är uppe i varv. När de fysiska spänningarna släpper är det lättare att slappna av. Och när kroppen är avslappnad blir tankarna lugnare och då sover du bättre. Allt hänger ihop.

Framåtfällningarna i det här passet påverkar dessutom nervsystemet och får dig att varva ner ytterligare.

Lycka till, och sov gott!

1. Fjärilen

Sitt på en kudde. Sätt fotsulorna mot varandra och fäll överkroppen framåt. Slappna av framåt och andas djupt. Stanna i positionen 3 minuter.

2. Sittande framåtfällning

Sträck ut benen. Andas in och förläng ryggen, andas ut och fäll fram. Slappna av och andas djupt. Stanna i positionen 3 minuter.

3. Liggande twist

Ligg på rygg med båda knäna böjda. Lägg ut armarna åt sidan. Fäll båda knäna åt ett håll. Vrid huvudet lätt åt motsatt håll. Sjunk ner med båda axlarna mot underlaget. Andas djupt. Stanna 3 minuter byt sedan sida.

4. Liggande bröstöppning

Lägg några kuddar under bröstryggen. Lägg armarna vid sidan av kroppen. Sätt fotsulorna mot varandra och låt knäna falla ut åt sidan. Andas djupt och stanna 3 minuter i positionen.

5. Liggande djupandning

Ta bort kuddarna, lägg en hand på magen, en på bröstet. Andas djupt och känn luften ta plats ner mot magen och mot bröstet. 

Tänk på: Varje gång du andas ut, låt kroppen sjunka ihop och bli tung.