Så hittar du lugnet med en enkel andningsövning

Gör andningen djupare och mjukare med Erika Kits Göleviks andningsövning

När vi upplever stress blir andningen snabb och ytlig.

Resultatet: Vi mår ännu sämre.

Lyckligtvis kan du vända din andning till något positivt och i stället stressa ner.

Träningsexperten Erika Kits Gölevik guidar.

Andra har också läst

Att stanna upp och andas kan vända vilken skitdag som helst till något bra.

Det hjälper oss att slappna av och är centralt vid stresshantering. 

– Precis på samma sätt som stressen påverkar din andning så kan du påverka stressen med din andning. Det är helt briljant, säger träningsexperten och yogin Erika Kits Gölevik.

LÄS OCKSÅ: 3 enkla yogaövningar som får dig att slappna av

Enkel andningsövning som får dig att slappna av

1. Börja med att ta några djupa andetag. Andas in genom näsan och släpp ut genom munnen. Sitt så en liten stund.

2. Fördjupa din andning och låt den ta mer plats i dina lungor, utåt sidorna och ner i mage.

Erika Kits Gölevik

Varje vecka delar Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik med sig av tips, motivation och inspiration inom träning och hälsa på Hälsoliv.se.

Gör: Personlig tränare och yogalärare med helhet i fokus.

Erikas motto: "Rör dig som du vill känna dig".

3. När du känner att andningen är djup och lugn börjar du räkna dina andetag. Till exempel kan du andas in på 4. Räkna 1,2,3,4 och IN och sedan 2,3,4 och UT.

4. Fortsätt så länge du vill eller kan. 1 minut, 5 minuter, 30 minuter.

5. Efter en stund släpper du taget om räkningen och låter andningen vara där den är igen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här