Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Yoga

Publicerad 23 maj 2018 10:57

Därför är yoga så bra mot stress – tre effektiva övningar

Är du stressad och blir ännu mer stressad av tanken på att få in träning i vardagen?

Då kan yoga vara rätt träningsform för dig. 

Den lugna träningen har flera positiva effekter, och hjälper till att minska din stress. 

Yoga är en bra träningsform för dig som är stressad. De lugna rörelserna hjälper till att minska stressnivåerna i kroppen. Yoga är också bra för sömnkvaliteten, och kan bidra till en ökad självkänsla och minska ångest. 

Yoga har sedan tusentals år ansetts vara en bra träningsform för ökad självmedvetenhet och hjälper dig med att få en bra hållning, rätt andning och meditation. 

LÄS MER: Så enkelt kan du förbättra sexlivet med träning

Studier har visat att om du får in yoga någon gång under dagen så minskar din stress och ökar din produktivitet. Yoga är också bra för mindfulness och denna träningsform där du verkligen bara ska vara i nuet och fokusera på dig själv och andningen har därför bra effekter på stress och får dig mer självmedveten.

ANNONS: Bli smidig, stark och stressfri med Topphälsas yogakurs (EXTERN LÄNK)

 

Här är fyra sätt som du minskar på stress genom yoga:

1. Du tvingas vara närvarande i nuet.

2. Du utvecklar en starkare koppling mellan kropp och psyke.

3. Du lär dig andas på rätt sätt, vilket kan bidra till att du minskar på dina stressnivåer. 

4. Många yogaposer hjälper kroppen att slappna av, och musklerna får vila i vissa poser.

 

Erikas tre tips för att minska stress:

1. Andas på rätt sätt

Sätt dig i skräddarställning på golvet och lägg en hand på magen och en på bröstet. Ta ett djupt andetag in och andras ut genom munnen som en suck. Då skapar du avspänning både fysiskt och mentalt. 

2. Gör en enkel framåtfällning

Sätt dig på en stol eller på några kuddar. Lägg fram fötterna och ha lite lätt böjda knän. Sen andas du in och andas ut samtidigt som du fäller dig framåt. Upprepa rörelsen och gör detta i några minuter. 

3. Andas lugnt liggandes

Lägg ut kuddarna på golvet och lägg dig på rygg med armarna ut på sidan med handflatorna uppåt. Andas in och andas ut som en suck. Fortsätt tills du är helt avslappnad.