Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Swiftr - framtidens gymkort

Bevisat: Yoga gör dig mer fokuserad

Nu är det bevisat! Yoga gör dig inte bara smidigare - du fokuserar bättre.

En ny forskningsstudie menar att du kan yoga dig till bättre koncentrationsförmåga och minne.

Varför inte prova på jobbet?

I studien som utfördes vid Trinity college Dublin kan forskare för första gången förklara det neurofysiologiska sambandet mellan andning, en central del av yoga och meditation, och koncentrationsförmåga.

Forskarna mätte hur bra studiens deltagare kunde koncentrera sig när de utförde uppgifter som krävde stort fokus. De kunde se att som höll bra fokus hade bättre samordning mellan sitt andningsmönster och sin uppmärksamhetsförmåga.

– Yogautövare har i 2 500 år hävdas att andning påverkar sinnet. I vår studie sökte vi en neurofysiologisk länk som kunde hjälpa oss att förklara dessa påståenden, genom att mäta andning, reaktionstid och hjärnaktivitet i en del av hjärnbalken där noradenalin bildas, förklarar studiens huvudförfattare Michael Melnychuk.

FRAMTIDENS GYMKORT – Träna med Swiftr på 200 gym och studios, just nu för 249 kronor i månaden. (ANNONS) 

Vad är noradrenalin? 

Noradrenalin är en signalsubstans som hjälper oss att reglera beteenden och känslor. När produktionen är på en bra nivå är våra sinnen skärpta - vi är uppmärksamma, tänker klart och kan kontrollera våra känslor. Men när vi är stressade producerar vi för mycket noradrenalin vilket gör att vi inte kan koncentrera oss. När vi å andra sidan känner oss lite loja producerar vi för lite noradrenalin, vilket också gör att koncentrationsförmågan blir lidande.

I studien såg forskarna att produktionen av noradrenalin i hjärnbalken ökar en smula vi inandning, och minskar lite vid utandning. Med andra ord: Vår andning hjälper till att reglera nivåerna av signalsubstansen. 

Deras slutsats? Andningsövningar kan hjälpa till att öka fokus och hålla hjärnan i form.

LÄS OCKSÅ: 3 enkla yogaövningar som får dig att slappna av

6 SKÄL TILL ATT BÖRJA YOGA

Med en så stressig vardag som många av oss lever i kan man tycka att det här är skäl nog för att börja praktisera hatha, ashtanga eller någon annan yogaform. Men om du behöver fler anledningar passar vi på att lista några:

1. Du blir mindre stressad

Stressad? Prova att yoga. Det finns flertalet studier som visar att yoga och meditation hjälper oss att komma ner i varv.

2. Du blir starkare

Smidighet är det ord man förknippar mest med yoga, men självklart kan du bli stark också. Yoga är toppen om du vill stärka ryggmusklerna, magen och bålen.

LÄS OCKSÅ: Yoga dig stark med 12 enkla övningar

3. Yoga kan hjälpa vid depression

Yoga är en humörhöjare! Det finns studier som pekar på att yoga kan lindra symtom vid depression. Men om du är eller misstänker att du är deprimerad bör du självklart konsultera en läkare och se över andra lösningar. Kanske kan yoga bli en av många delar i din återhämtning?

KOM IGÅNG NU – Träna med Swiftr på 200 gym och studios, just nu för 249 kronor i månaden. (ANNONS)  

4. Alla kan yoga

Det fina med yoga är att det finns flera olika former, något som Hälsoliv skrivit mer om här. Oavsett om du är ute efter ett hårt och svettigt träningspass, vill varva ner och fokusera på medveten andning eller behöver rehabiliteringsträna så finns det en form som passar dig. De allra flesta yogastudios och gym har kurser för nybörjare.

LÄS OCKSÅ: Maria, 23, visar att alla kan yoga - oavsett kroppstyp

5. Du blir mindre stel 

Stel? Ont i ryggen? Som du säkert sett i videon ovan kan yoga användas som ett sätt för att stretcha och mjuka upp kroppen. Här får du tips om några enkla yogaövningar som stärker ryggen.

6. Yoga är bra för hjärtat

Ett yogapass i veckan. Enligt en svensk studie från 2016 som innefattade personer med förmaksflimmer är ett pass allt som behövs för att sänka både blodtryck och puls. Något som många skulle må bra av, även om man inte lider av hjärtsjukdomen.