”Vår kropp är skapt för att vara i rörelse”, säger Erika Kits Gölevik.
1 av 2: ”Vår kropp är skapt för att vara i rörelse”, säger Erika Kits Gölevik. Foto: KRISTIAN POHL
Krångla inte till det! Erika Kits Gölevik ger tips på enkla och effektiva övningar att göra hemma.
2 av 2: Krångla inte till det! Erika Kits Gölevik ger tips på enkla och effektiva övningar att göra hemma.

Träna smart utan redskap: 3 pass du kan göra hemma

Den bästa träningen är alltid den som blir av.

Här får du tips på tre korta träningspass som går alldeles utmärkt att göra hemma. Erika Kits Gölevik 

Grannen springer maraton, syrran satsar på crossfit och kompisen yogar sex gånger i veckan. Det betyder inte att Du måste göra just det.

Träningsexperten Erika Kits Gölevik säger att det som får oss att må bra är röra på oss. Där vi är. Precis som vi är.

– Vi är skapta för att röra oss! Inte nödvändigtvis för att göra Iron man och lyfta tunga saker på ett gym. Men vår kropp är skapt för att vara i rörelse, säger hon.

Har du inte tränat på ett tag? Erikas råd är att göra det kort och enkelt! Genom att träna hemma blir startsträckan kort.

– Träning behöver inte betyda timmar av ”förlorad” tid. Gör det kort och fokuserat. Sju minuter här, några parkbänksövningar där och några ryggrullningar och djupa andetag innan du lägger dig. 

Träningsprogram av Erika Kits Gölevik

Här är tre enkla pass som du kan göra hemma. Du behöver varken några redskap eller massor av tid. De är enkla och går snabbt att göra, och du får en påfyllning av energi i kroppen. 

Pass 1: Core på en kvart

Stärk din core med ett pass som inte tar mer än en kvart (och då ingår att byta om till träningskläder!).

Effektiv träningstid: 12,5 min.

Pass 2: Soffträning + yoga

Det är inget fel med att vara en soffpotatis! Börja med tre övningar i soffan och avsluta med yoga som mjukar upp kroppen och får eventuella spänningar att släppa.

Effektiv träningstid: 22 min.

 

Pass 3: Solhälsning + starka ben

Börja med att mjuka upp kroppen med lite yoga. Avsluta med fokus på ben och rumpa där du jobbar med din egen kroppsvikt och en sten eller annan vikt som extra belastning. 

Effektiv träningstid: 22 min.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!