"Vi behöver inte mycket träning för att må bra"

Erika Kits Gölevik.

Foto: KRISTIAN POHL

Erika Kits Gölevik.

PT:n och yogaläraren Erik Kits Gölevik har rört på sig sedan barnsben - även om hon både hatar att tävla och aldrig kommer bli någon "superatlet".

Nu blir 36-åringen ny träningsexpert på Hälsoliv.

– Vi behöver inte mycket och hård träning för att må bra, säger hon.

Andra har också läst

Erika Kits Gölevik har många strängar på sin lyra. Förutom och yogalärare är hon journalist, författare och föreläsare.

Säg hej till Hälsolivs nya träningsexpert!

När och hur hittade du ditt eget träningsintresse?

– Jag har rört mig sedan barnsben med allt från friidrott till ridning. Jag var aldrig någon superatlet och hatade att tävla. Men jag älskade att röra mig. Det såg en kvinna på Friskis & Svettis i Täby. Hon hjälpte mig och som 16-åring blev jag ledare. Sedan dess har rörelse i alla former varit min grej.

ERIKA TIPSAR: 3 riktigt smarta helkroppsövningar

Vilken träningsform är din egen favorit?

– Det beror väldigt mycket vilket humör jag är på. Jag tränar mer för huvudets skull än för något annat. Älskar en enkel men svängig dansklass, blir typ pånyttfödd av en löprunda i skogen efter en lång arbetsdag, tycker kampsport är svincoolt. Och så kan jag inte få nog av yoga.

Vad betyder yogan för dig?

– Yogan är min "go to" i alla lägen. Den hjälper mig att samla min kropp och mina tankar på samma plats. Som att mitt yttre jag får snacka en stund med mitt inre jag - vilket håller mig på banan. Att röra på kroppen och andas blir helt verktygen för det mötet. Och på köpet får jag en stark, smärtfri och mjuk kropp.

Foto: KRISTIAN POHL

Erika Kits Gölevik: "Jag tränar mer för huvudets skull än för något annat. Älskar en enkel men svängig dansklass, blir typ pånyttfödd av en löprunda i skogen efter en lång arbetsdag, tycker kampsport är svincoolt. Och så kan jag inte få nog av yoga".

Många kämpar för att hinna få in träning i vardagen, hur gör du?

– Sänker ribban markant! I dag blev min träning 20 minuters yoga, inget mer. Och jag är asglad över det. Vi behöver inte asmycket och hård träning för att må bra. Ska du springa en mara - visst, då krävs mer. Men jag tror att många blandar ihop det där. Idrottsliga prestationer är just det, en prestation. Och inte nödvändigtvis kopplat till att må bra.

Träna med en kompis: Erika tipsar om bra övningar

Vilket är ditt viktigaste råd till personer som vill förändra sin livsstil?

– Att en gång för alla släppa fokus på den där förbaskade vikten. De där siffrorna har förföljt oss sedan 80-talet. Mår vi bättre? Nej! Är vi smalare? Nej! Det funkar inte! Vänd på det! Du är fantastisk PRECIS som du är. Du duger. Du är vacker! Och precis just därför tänker du ge dig själv det allra bästa - bra mat och rörelse - för att du är värd att må så bra som du gör då! 

Vilket är det vanligaste felet/felen folk gör när börjar träna?

– De gör det för stort och för krångligt. Och de tror att träning inte gills om den inte är superhård. Sänk ribban! 

Erika Kits Gölevik

Ålder: 36 år

Bor: Mariefred.

Familj: Gift med Martin och har barnen Knut, 7, och Frans, 2.

Gör: Entreprenör, tränare, yogalärare, skribent, föreläsare, författare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här