Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 27 feb 2017 07:00

Vanligaste felet vi gör när vi vill bli hälsosamma

Från noll till tusen. Du ställer klockan på 5:30. Börjar springa två gånger i veckan och gymma två. Enligt experten Jill Holmström är det bäst att trappa upp sin träning istället för att "chockstarta".

Från noll till tusen. Du ställer klockan på 5:30. Börjar springa två gånger i veckan och gymma två. Enligt experten Jill Holmström är det bäst att trappa upp sin träning istället för att "chockstarta".

1/3

Foto: Getty images

Jill Holmström: "Har du aldrig tränat: börja med två pass, sedan tre... Låt det ta sin tid".

Jill Holmström: "Har du aldrig tränat: börja med två pass, sedan tre... Låt det ta sin tid".

2/3

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

3/3

De flesta av oss VILL vara hälsosamma. 

Men det visar sig ofta vara lättare tänkt än gjort.

Så mycket som ska till: kost, träning, sömn och energi.

Här berättar dietisten Jill Holmström varför många misslyckas när de försöker lägga om sin livsstil.

Att leva hälsosamt handlar inte bara om att äta nyttigt och gå till gymmet. Snarare mår de flesta människor bäst av att hitta en balans mellan bra mat, motion, njutning och glädje.

Visst kan man unna sig en bulle på helgen om man käkar medvetet i veckorna, liksom man bör varva konditions- och styrkepass med timmar för stretch och meditation.

– Hälsa för mig är livskvalitet och rörelseglädje. Att man kan använda kroppen utan att ha ont, att man har friheten att göra vad man vill i vardagen, säger kost- och träningsexperten Jill Holmström.

Hon driver konceptet "Våga ät" och förespråkar en sund och hållbar livsstil, med fokus på vad man kan addera för att göra sin vardag hälsosammare, snarare än vad man ska ta bort.

LÄS OCKSÅ: Experten: Stressar du bort viktminskningen? 

"Man går från 0 till 1000 i sin träning"

Enligt den många år erfarna dietisten och PT:n  är ett vanligt fel som många gör att gå in i förändringsprocessen för drastiskt, med för högt satta mål.

– Man går från 0 till 1000 i sin träning, från att inte ha tränat någonting alls till att vilja  träna flera gånger om dagen. Då får man antingen en skada eller så blir man uttråkad och känner att man inte hinner med andra saker. 

Nej, vill man bli piggare, mer vältränad eller gå ner i vikt långsiktigt gäller det att smygstarta förändringen och låta kroppen och hjärnan vänja sig vid de nya vanorna.

– Trappa upp. Har du aldrig tränat: börja med två pass, sedan tre... Låt det ta sin tid, säger Jill Holmström.

LÄS OCKSÅ: 8 sätt att tappa kilon - utan att vara hungrig 

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta myterna – om att bränna fett 

Relaterat