<p>Alla njuter inte av löprundan ’ men lite roligare kan du göra den.</p>
1 av 2: <p>Alla njuter inte av löprundan ’ men lite roligare kan du göra den.</p> Foto: Shutterstock
<p>Löpning har blivit omåttligt populärt och ALLA tycks springa lopp hela tiden.</p>
2 av 2: <p>Löpning har blivit omåttligt populärt och ALLA tycks springa lopp hela tiden.</p> Foto: Tomas Leprince

Trist med löpning? 10 saker som muntrar upp

Löpning har exploderat som träningsform de senaste åren.

ALLA tycks springa milen minst en gång i veckan – och ALLA verkar vara anmälda till minst ett lopp framöver.

Men om man nu tycker det är förbannat tråkigt att springa, hur gör man då om man ändå vill få i gång flåset med joggning?

Med inspiration av Huffington Post: Här är tio tips på hur man får tiden i löpspåret att gå lite snabbare.

1. Lyssna på något du gillar

Regel nummer 1: glöm ALDRIG telefonen – eller hörlurar. Med hjälp av musik, radio och podcasts kommer nämligen halvtimmen eller timmen i spåret eller på löpbandet att kännas mycket kortare. Tänk igenom innan vad du känner för att lyssna på: är det peppande musik – eller vill du stimulera hjärnan med ett P1-program om kropp och själ? Kanske har du inte hunnit lyssna på senaste avsnittet av "Jankell & Coard"? Perfekt tillfälle att beta av det nu!

Lyssna på något peppande! Foto: Colourbox

2. Kör en terapisession med dig själv

Istället för att ligga och grubbla när du ska sova: försök spara dina bekymmer till löprundan. Det är skönt att rensa tankarna samtidigt som man gör något annat – och medan du tänker på dig själv, dina relationer och ditt arbete så kommer tiden att rusa fram i turbofart. Efteråt har du i bästa fall tömt kroppen på både svett och någon sten i bröstet. Passa på att peppa dig själv inför viktiga men påfrestande situationer: kanske det där samtalet du måste ha med din dotters pappa – eller en löneförhandling på jobbet?

3. Låtsas att någon du tycker om hejar på dig

Föreställ dig att du springer ett viktigt lopp och att du börjar närma dig slutsträckan. Vid kanten står din älskade, din familj eller några kompisar och hejar. De vill verkligen att du ska göra ditt bästa - så du kutar på som aldrig förr. Plötsligt går du i mål till deras jubel, skratt och kramar. Allt i ditt huvud – men det funkar som pepp.

Föreställ dig att du springer genom att vackert landskap! Foto: Shutterstock

4. Fantisera hejvilt om omgivningen

Se dig omkring medan du springer. Om du är utomhus: passerar du något vackert hus som skulle kunna bli ditt i framtiden? Om du står på ett löpband: Vad tror du att de andra du ser i gymmet har för liv, relationer, yrken och intressen? Att skapa historier kring sådant du noterar är både bra för hjärnan och tidsuppfattningen. Framför allt blir rundan lite roligare.

Tävla mot andra – i ditt huvud. Foto: All Over Press

5. Tävla mot andra – i ditt huvud

Ett effektivt sätt att frammana glöd och kraft under fötterna. Kanske kan du till och med utnyttja underliggande irritation eller ilska för att hitta energin? Föreställ dig att du tävlar mot den där dryga kollegan på jobbet - eller mot ditt duktiga storasyskon. Givetvis slår du henne eller honom med hästlängder, eftersom du kutar på som aldrig förr.

6. Spring till ett speciellt mål

Har du något ärende eller en aktivitet som du lika gärna kan kombinera med träning? Kanske ett brev som måste postas (ja, det görs faktiskt fortfarande) – eller ett efterlängtat kvällsdopp? Spring till postlådan eller sjön, med målet som motivation. Och så tar du en promenad i lugnare tempo hem, om du inte vill köra repris.

Lova dig en beölning efter löppasset! Foto: Ove Lindfors

7. Lova dig själv en belöning

En bit choklad efter passet – eller en ny tröja när du klarat av att springa en mil i sträck? Jo, man FÅR faktiskt muta sig själv, om det inte blir för ofta. En muta kan ju också innebära något "nyttigt", som en matig, ekologisk och vacker lunchsallad. Unna dig något som gör dig gott.

LÄS OCKSÅ: Ha kul när du tränar – så slipper du sötsuget

Gör en kompisdejt av rundan! Foto: Petter Arvidson / Bildbyrån

8. Gör löpningen till en kompisdejt

Slå två flugor i en smäll och spring ihop med en kompis. Då hinner du både träna OCH umgås– och löprundan blir lite roligare. Oavsett om ni håller en takt som möjliggör samtal under tiden så kan ni åtminstone utbyta några ord före eller efter passet. Kanske i bastun om ni kört på löpband – eller över en middag på något trevligt ställe.

9. Testa en annan runda

Om du vanligtvis springer på löpband – ta nästa tur utomhus. Om du för det mesta tränar utomhus - prova löpbandet nästa gång. Kanske kan du växla rundan i skogen med en sväng genom stadskärnan, kanske behöver du inte alltid springa så långt eller fort? Ombyte förnöjer, som det brukar heta.

LÄS OCKSÅ: Här är 7 pass som gör dig till en bättre löpare

10. Jobba med milstolpar

Ett annat sätt att skapa variation under löpturen är att dela upp den i milstolpar, som du tar sikte mot på olika sätt. Den där rosa brevlådan till exempel, kanske kan du springa det fortaste du kan mot den, för att sedan sänka tempot? Och vid backen upp mot grannen med hundarna tar du kanske större kliv än vanligt? Små utmaningar under vägen är både bra för kroppen och för psyket. Då upplevs inte rundan som en enda lång ökenvandring.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!