Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 7 nov 2017 11:37

Maxa dina promenader: 3 enkla knep från experten

En promenad är bra för både själ och kropp. Med tre superenkla knep från Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie, gör du dem ännu mer effektiva.

En promenad är bra för både själ och kropp. Med tre superenkla knep från Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie, gör du dem ännu mer effektiva.

1/2

Foto: Kristian Pohk och Fotolia

Älska backar - de ger dig perfekt träning och gör din promenad så mycket effektiva.

Älska backar - de ger dig perfekt träning och gör din promenad så mycket effektiva.

2/2

Foto: Fotolia

Promenader är superbra träning. 

Med små medel kan du göra dem både mer effektiva – och roligare. 

Här är tre tips från Erika Kits Gölevik, träningscoach i hälsoappen Wellie. 

Att promenera är ett väldigt bra sätt att motionera. Du får syrerik luft och rörelse – de två viktigaste komponenterna för ett friskt, piggt och starkt du. 

Det bästa: Det är inte krångligare än att sätta en fot framför den andra.

Erika Kits Gölevik är aktuell med ett nytt promenadprogram i hälsoappen Wellie. Här ger hon tre enkla sätt att spetsa promenaderna som kommer att ge snabb effekt på din kondition.

EGEN HÄLSOCOACH I WELLIE: Läs mer om hur Wellie kan underlätta din vardag!  

1. Älska backar

Tänk inte "åh, nej" när du stöter på en uppförsbacke. Tänk "åh, ja" i stället. Backen erbjuder alldeles gratis och ypperlig träning. När du går uppför går pulsen upp och du tränar hjärtat mer effektivt utan att behöva öka tempo. Perfekt! 

Så nästa gång du promenerar, välj backig terräng, lyft blicken mot toppen i varje backe, sträck på dig och gå i stadigt tempo hela vägen upp. Och du, var inte rädd för att gå upp och ner för samma backe flera gånger. Backträning är ett av de bästa sätten att snabbt få bättre flås.

LÄS MER: Fem knep som får dig att älska träning

Erika Kits Gölevik är PT och träningscoach i hälsoappen Wellie.

2.  Lämna stigen

Vägar och stigar i all ära, men så fort du lämnar dem blir träningen bättre. Det ojämna underlaget gör att du måste aktivera fler muskler och att även stabilitet i fotleder och knän stärks. Du får även bättre balans av att gå där det vinglar lite. Dessutom är det roligare.

JUST NU: Testa Wellie gratis i två veckor - därefter 149 kr/mån  

3. Lek med tempot

Fartlek är ett jättebra sätt att intervallträna. Enkelt och nästan löjligt effektivt för den som vill få bättre flås. Upplägget bestämmer du. Kanske gå så snabbt du orkar 100 steg, gå 100 steg som vanligt och sen 100 snabba steg igen och så vidare. Gå i maxtempo mellan varannan lyktstolpe, till nästa krök eller tills nästa gång du möter en gul bil. Du bestämmer. Träningen blir lika bra oavsett.