1 av 2: Kändis-PT:ns bästa tips som faktiskt funkar för dig som är nybörjare
2 av 2 Foto: Shutterstock

Träningspass du bör undvika på kvällen

Träning har många fördelar, men om du vill sova gott spelar din tajmning stor roll.

Här är träningspassen du bör undvika sent på kvällen.

Vilken tidpunkt på dagen vi väljer att träna beror på många olika saker. Vissa är morgonmänniskor och förlägger gärna sin träning så tidigt som möjligt. Andra utnyttjar lunchen för en välbehövlig boost in i eftermiddagen.

Kvällsträning då? Det beror lite på vad du planerar att göra efter träningen. Ska du sova finns nämligen några övningar du bör undvika.

Konditionsträning kan hämma sömnen

Enligt psykologen och sömnexperten Michael Breus är konditionsträning ett sådant exempel.

På sikt kan regelbunden konditionsträning bidra till en bättre sömnkvalitet säger han till Huffington Post. Men då bör du utföra passet minst fyra timmar innan du ska sova. Anledningen är hormonet melatonin som reglerar vårt sömnmönster. Det frigörs nämligen när vår kroppstemperatur är låg och den här typen av träning höjer vår temperatur.

Även annan högintensiv träning, som HIIT, kan vara störande för sömnen. Då frigörs endorfiner, ett lyckohormon som kan boosta våra energinivåer. Det kanske inte är optimalt strax innan läggdags.

LÄS OCKSÅ: 4 guidade yogapass som gör dig mjuk och lugn

Styrketräning kan vara ett alternativ

PT:n Tatiana Boncompagni anser att mindre dynamiska träningspass, som lättare styrketräning, är ett bättre alternativ.

– Styrketräning anstränger ditt centrala nervsystem och när du är klar kanske du känner en liten ”buzz” och hamnar i ett lugnt och avslappnat tillstånd – vilket är perfekt om du planerar att ta det lugnt efter passet, säger hon till Huffington Post.

Lugna träningspass, som yoga, är också att föredra menar Michael Breus.

– Det hjälper dina sinnen att fokusera och slappnar av kroppen.

All träning är emellertid bra träning – oavsett när på dygnet du utför den. Och det finns förstås individuella skillnader. Du får helt enkelt testa dig fram, vad som funkar för dig.

Aktuellt just nu