Gummiband är ett bra träningsredskap och kan användas både till styrketräning, stretchning och rehabträning.
Elin Härkönen, personlig tränare.
1 AV 2
Gummiband är ett bra träningsredskap och kan användas både till styrketräning, stretchning och rehabträning.
Foto: 425233874
2 AV 2
Elin Härkönen, personlig tränare.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Träna med gummiband – expertens bästa övningar

Att träna med gummiband är ett effektivt sätt att introducera extra motstånd i sin träning – utan att behöva köpa skrymmande träningsredskap.

Här bjuder pt:n Elin Härkönen på sina bästa övningar för att lyckas.

Läsarfråga: Jag har köpt gummiband som alla träningsexperter tipsar om. Tanken är att jag ska träna hemma, främst rumpa och lår, som ett komplement till promenader och joggning. Men hur använder jag gummibanden för att få en fastare rumpa? Vilka övningar är bäst?

Experten svarar: Här är de bästa övningarna

– Gummiband är mycket bra för att få ett extra motstånd och kan användas vid väldigt många olika övningar. Eftersom du vill fokusera på ben och rumpa så vill jag tipsa om höftlyft med gummibandet vid knäna, säger Elin Härkönen, personlig tränare.

Här beskriver hon sina bästa övningar:

Höftlyft: Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i marken, lyft höften upp mot taket med hjälp av rumpa och lår. Genom att ha gummibandet runt knäna blir det mer motstånd och på så sätt blir övningen mer utmanande.

Sidosteg: Placera gummibandet vid fotlederna eller knäna, stå höftbrett isär med fötterna, böj lätt på benen och gå små steg åt sidan utan att spänningen i gummibandet minskar.

Knäböj: Stå höftbrett isär med fötterna, placera gummibandet vid knäna. Böj och sträck på benen utan att knäna faller inåt.

Kick-backs: Stå i en boxposition på marken, händerna under axlarna och knäna under höfterna. Placera gummibandet vid knäna, lyft ett böjt ben uppåt bakåt, så du känner att rumpan får jobba.