Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Träna hemma>Hemmaövningar

Publicerad 21 okt 2017 06:00

Experten: 3 bra övningar du kan göra mot ett räcke

Träning ska inte vara ett måste och det behöver inte vara särskilt svårt. 

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik visar hur du enkelt kan träna kroppen –med hjälp av ett räcke.

Visst kan det vara skönt att komma ut en stund ibland. Varför inte kombinera en härlig promenad med några stärkande övningar. Personliga tränaren Erika Kits Gölevik visar tre enkla övningar du kan göra med hjälp av ett räcke. 

Övningarna går att göra både lättare och svårare beroende på hur du själv känner dig. Utgå från din egen dagsform och prova dig fram!

TRE ENKLA ÖVNINGAR MOT ETT RÄCKE

LÄS OCKSÅ: PT-Erika: Så gör du skogen till ditt gym 

Övning 1: Rygghävningar

Gör så här:

1. Lägg dig ner på marken så att du har bröstet under räcket. Håll fötterna axelbrett isär. 

2. Häv dig sedan upp mot räcket och se till att kroppen är rak. Försök komma upp så att bröstet nuddar räcket innan du sänker ner kroppen igen. 

Övning 2: Upphöjd armhävning

Gör så här:

1. Ställ dig en bit ifrån räcket. Sätt händerna på räcket som om du skulle göra en armhävning. 

2. Luta kroppen framåt samtidigt som fötterna står på samma plats.

3. Häv dig ner mot räcket och sedan upp igen. Det här är ett bra alternativ till vanliga armhävningar. 

LÄS OCKSÅ: Minska stressen med en enkel andningsövning 

Övning 3: Enbensböj

Gör så här:

1. Ställ dig mot räcket och vila händerna på det. 

2. Balansera på ett ben och lyft det andra benet framför dig. 

3. Sänk dig sakta ner mot marken på ett ben och res dig sedan upp igen. Gå ner så djupt du kan.

4. Byt sedan till det andra benet och gör samma sak.