1 av 5: Erika Kits Gölevik visar hur du kan träna under semestern
Erika Kits Gölevik tipsar om rolig sommarträning.
2 av 5: Erika Kits Gölevik tipsar om rolig sommarträning. Foto: Shay Peretz
3 av 5 Foto: Shay Peretz
Låt yoga bli en del av din morgonrutin i sommar.
4 av 5: Låt yoga bli en del av din morgonrutin i sommar. Foto: Shay Peretz
Simma är ett skönt, roligt och bra sätt att röra på sig.
5 av 5: Simma är ett skönt, roligt och bra sätt att röra på sig. Foto: Shay Peretz

10 smarta och roliga sätt att sommarträna

Sommar, sol, semester och lata dagar. Eller… Vad sägs om sommar, sol och laddar-dagar i stället? 

Tänk om och låt semestern stärka dig inifrån och ut! Träningsexperten Erika Kits Gölevik guidar dig!

Att ge sig ut och springa och tänka ”nu ska jag komma under den tiden” eller ”följa det där programmet” kan vara peppande och kul. Men… det kan också vara stressande. Att ge sig ut och promenera med en klocka på armen som räknar kalorier och steg kan vara motiverande, men också sjukt irriterande och snarare ge en känsla av ”låt mig vara, det är semester nu”.

Men! Att gå upp lite tidigare än de andra och ta en morgonjogg när ni är nyanlända till en semesterort kommer ge dig en helt ny bild av platsen ni är på.

Och att ta en skogspromenad, utan klocka, utan mobil – bara ströva bland doften av nyfällda träd och fuktig jord kan vara det mest vilsamma du kan ägna dig åt på semestern.

LÄS OCKSÅ: 4 veckors må bra-schema med Erika Kits Gölevik

Egentligen gör du ju samma sak: rör dig! Men du ser på det på ur en annan vinkel och vips: Istället för att vara något du ”borde” göra blir rörelse något du på riktigt unnar dig. 

Träningstid kan vara dagens ”borde”. Men det också vara ett sätt att turista, söka tystnad och natur, få egentid eller göra tiden tillsammans med andra roligare.

Låt detta bli sommaren du kommer tillbaka efter semestern lite trött i kroppen, men piggare än någonsin i huvudet. För ja – forskning visar att inget hjälper oss att dämpa stress, boosta humöret och göra oss mer klarsynta än just att träna. 

Tips: Läs boken Hjärnstark mellan träningspassen. I den beskriver läkaren Anders Hansen vad som händer i hjärnan när vi rör oss och hur det påverkar allt från koncentrationsförmåga till humör.

10 SKÖNA SÄTT ATT SEMESTERTRÄNA

1. Turistspring

Se dina joggingrundor som sätt att se platser du annars inte hade sett. Morgonjogg innan stan vaknar, solnedgångsspring vid havet, skuggsökar-lufs i skogen. Oslagbart!

2. Simma

Det må vara kallt de första simtagen. Men sen! Köp ett par simglasögon och öva på att crawla. Hela kroppen får jobba och om du simmar på lite kan du även räkna med flåsträning.

3. Kompisträna

 Härligt strandhäng och softa dagar på tomten. Men visst blir det lite långtråkigt ibland?! Bli sällskapets mest populära vuxna och lek med barnen. Bli ortens mest peppiga vuxna och dra med resten av gänget på lekfull kompisträning. Superbra för kropp, knopp, humör och sammanhållning. Bara gör det! 

Testa de här övningarna!

4. Yoga

Att gå undan en stund för att känna efter hur kropp och knopp mår kan vara den bästa sommarpresent du kan ge dig själv. Att landa. Låt något av de här passen din dagliga sommar-rutin! 

5. Stå på händer

Att öva på att stå på händer är lika smittande (testa och se hur halva stranden hänger på pö om pö) som styrkebyggande, svettigt och kul. Görs med fördel i vattnet, på mjuk strand eller mot en vägg. 

Visste du att man brukar kalla handstående för en yogisk kopp kaffe?! För att man blir så pigg. Bra om du segnar till med andra ord.

6. Vandra

Att vandra kan vara allt: tyst och stilla, socialt, utmanande och avslappnande. Framför allt är det ett fantastiskt sätt att uppleva Sverige på. Kanske är någon av dessa vandringsleder ditt sommaräventyr?

Läs mer: Sveriges 11 bästa vandringsleder

7. Cykla

Oavsett om du rullar till bageriet för att köpa bröd, tar en dagstur, en rullande helg eller en hel vecka i sadeln: cykling är toppen för kropp och knopp! Sverige kryllar av cykelleder och vackra landsvägar. Go for it! 

8. (Fors)paddla

Att komma ut och paddla är bland det mest lugnande och naturnära du kan göra. Mina favoriter är Ljusnan i Järvsö, S:t annaskärgård och Hjälmaren i Södermanland. För den som vill ha lite mer av en kick: Testa att forspaddla! När du lärt dig paddelteknik, balans och fått lite förståelse för hur forsen fungerar kommer det inte alls kännas så livsfarligt som det låter.

9. Kitesurfa

”Det finns två liv – ett innan man börjar kitesurfa och ett efter”, var det någon som sa. Du som söker något att hänge sig åt i sommar. Som längtar efter känslan att bli barn på nytt, vara fullkomligt närvarande, ett med naturen och få en adrenalinkick utan like: testa kitesurfing! Kurser erbjuds i Stockholm, på Västkusten, Öland och Gotland. Googla och hör dig för vilka som är bäst på din ort. Se till att välja en certifierad lärare för din och andras säkerhet.

10. Utomhusträna

Friskis och svettis har gjort det i årtionden och allt fler gym och yogastudios hakar på och flyttar ut gruppträningen till parker och öppna gräsytor. Hur kul och bra som helst! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!