Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 26 feb 2019 18:00

Tidpunkten du ska träna för att sova som bäst

Har du sömnproblem? Det kan bero på när du tränar under dagen.

Har du sömnproblem? Det kan bero på när du tränar under dagen.

Foto: Shutterstock

Vår sömn styrs till viss del av vår egen inre klocka.

Nu visar forskning att vilket dags vi tränar under dagen kan rucka på vår dygnsrytm.

Men forskare vet också bästa tiden att träna så du sover gott om natten!

Alla har en inre klocka, den fungerar som vår egen dygnsrytm, och är en av de saker som kan fungera för eller emot dig när det kommer till hur bra du sover om nätterna. Om du har problem med att slappna av på kvällarna innan du ska lägga dig kan det kanske botas om du ”ställer om” din inre klocka. Forskare från Arizona State University och University of California, San Diego, menar att vilket dags du tränar under dagen till slut kan ställa om din inre klocka.

LÄS MER: 4 fördelar med att träna på morgonen 

Studien visar att träning på morgonen eller eftermiddagen kan hjälpa till att balansera ut störningar för kroppens inre klocka. Eftersom vår inre klocka till viss del reglerar vår sovcykel kan ett träningspass klockan 7 eller mellan 13 och 16 ändra den till en tidigare inriktning, vilket resulterar i att det blir enklare att lägga sig och gå upp tidigare. Studien visade att träning mellan klockan 19 och 22 i stället skiftade den inre klocka till en senare inrikting, vilket då resulterar i att man gärna vill lägga sig och gå upp senare, skriver Bustle.

– Träning är känt för att kunna ändra vår dygnsrytm. Vi har tydligt kunna visa i denna studien när träning försenar den inre klockan och när den tidigarelägger den. Detta är den första studien som jämför träningens effekt på den inre klockan, och kan öppna upp för möjligheten att hjälpa till att bota de negativa effekterna från jetlag och skiftarbete, säger forskaren Shawn Youngstedt, till Neuroscience News. 

LÄS MER: 4 sätt din sömn kan påverkas av din maghälsa 

Sov bättre med rätt dygnsrytm

Att medvetet ändra din inre klocka så den går på en viss tid kan innebära skillnaden mellan att sova dåligt och få en god natts sömn, visar studien.

Att minimera sömnstörningar är också viktigt, menar Youngstedt i ett pressmeddelande. Och för att göra det lättare att kliva upp på morgonen kan det hjälpa att exponera sig för dagsljus varje dag, sova i mörker (mörkläggningsgardiner eller sovmask kan hjälpa) och att träna regelbundet. 

LÄS MER: Studie visar: Gunga dig själv till bättre sömn och minne 

I pressmeddelandet säger Youngstedt att mer forskning behövs för att helt kunna förstå hur träning kan förändra den inre klockan, men att denna studien visar att träning vid vissa tidpunkter kan vara ett enkelt sätt för de som jobbar skift eller reser mycket att ändra sin dygnsrytm.