Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 1 mar 2019 18:00

Svårt att hitta lusten? Så bra är träning för sexlivet

Träning gör inte bara kroppen starkare.

Träning gör inte bara kroppen starkare.

1/3

Foto: Shutterstock

Även sexlivet kan dra stora fördelar.

Även sexlivet kan dra stora fördelar.

2/3

Foto: Shutterstock

3/3

Träning har många fördelar och de allra flesta har ingenting att göra med ditt utseende.

Det kan exempelvis vara ett alldeles utmärkt sätt om du vill boosta ditt sexliv!

Här förklarar vi varför.

Rörelse är otroligt viktigt för att vi ska fungera. Rent fysiskt kan det stärka våra muskler, förbättra kondition och bidra till en starkare hjärthälsa. 

Men det finns också fog för att det kan hjälpa oss att sova bättre och delvis lindra depression och ångest.

Och sen har vi det där med sexlivet. Det är kanske inte det första du tänker på när du står och svettas på crosstrainern, men det finns faktiskt många kopplingar mellan just träning och sex. Sexuella aktiviteter engagerar trots allt stora delar av kroppen, däribland dina muskler, blodkärl och nerver.

– Att upprätthålla en regelbunden träningsregim som ökar hjärtfrekvensen, din andning och muskelaktivitet kan förbättra din sexuella prestationsförmåga och tillfredsställelse vilket leder till ett förbättrat sexliv, säger professor Tina M. Penhollow till sajten Refinery29.

LÄS OCKSÅ: Så enkelt kan du förbättra sexlivet med träning 

Så påverkas sexdriften

Enligt Penhollow finns det studier som tittat på samspelet mellan just träning, sexdrift och sexuell funktion. Konditionsbaserade träningsformer, som promenader, löpning, cykling och dans, ökar exempelvis cirkulationen och blodflödet i kroppen – vilket i sin tur har kopplats till hur kroppen svarar på sexuell stimulans.

En förbättrad hjärtkärl-hälsa kan dessutom göra att blodet lättare kan ta sig till dina genitalier. Detta är en viktig del i din upphetsning, menar professor Lisa Dawn Hamilton, som bland annat studerat hur stress påverkar vår sexualitet.

Styrketräning har i sin tur kopplats till en ökad libido, stresslindring och en förbättrad kroppsbild, menar Penhollow.

LÄS OCKSÅ: Tidpunkten du ska träna för att sova som bäst 

Ha en långsiktig plan

Det här med självbild är en viktig beståndsdel. Enligt Hamilton tenderar människor som tränar att vara både mer bekväma och trygga med sin kropp – något som är positivt för sexdriften.

– Att ha en positiv relation med din kropp ökar ditt självförtroende och gör att du känner dig sexigare och mer självsäker med sexuella aktiviteter, fyller Penhollow i.

Betyder detta att du genast måste skriva upp dig på 712 crossfit-pass i veckan? Nope. Som med så mycket annat är måttlighet viktigt.

Att överträna, begränsa ditt kaloriintag eller något annat som skickar stressignaler till din kropp kan få helt motsatt effekt, säger Lisa Dawn Hamilton. Det kan drabba både din sexdrift och möjlighet till upphetsning. Satsa på en träningform du gillar och kan hålla dig till i långa loppet.