Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 29 okt 2018 14:30

Svår PMS? Så kan träning få dig att må bättre

Träning kan lindra PMS-symptom.

Träning kan lindra PMS-symptom.

1/2

Foto: Shutterstock

Flera olika studier stärker tesen om att träning under PMS och mens är bra för dig.

Flera olika studier stärker tesen om att träning under PMS och mens är bra för dig.

2/2

Foto: Shutterstock

När det är dags för PMS är det kanske inte gymmet som lockar mest. 

Men när du är svullen, har ont och humöret inte är på topp kan faktiskt träning vara en supermedicin. 

Huvudvärk, uppsvullen mage, humörsvängningar eller ömma bröst. Det är kanske inte under PMS du känner dig starkast eller piggast. När du helst lägger dig under en filt på soffan kanske inte motivationen att ta dig till gymmet och riva av ett träningspass är på topp, men det kan faktiskt vara precis det du ska göra för att lindra dina PMS-symptom. 

Träning gör att PMS-symptom lindras

Flera olika studier stärker tesen om att träning under PMS och mens är bra för dig. En studie följde kvinnor under en åttaveckorsperiod och kunde se en stor förändring för de kvinnor som hade besvär med PMS. De kvinnor som hade tränat kondition och styrka beskrev alla att de upplevde PMS-symptomen som lindrigare efter träning. 

När du tränar och är fysiskt aktiv så utsöndras endorfiner som är positivt för både kropp och psyke. Kramper i magen och livmodern som är vanligt under PMS och mens kan minskas med hjälp av träning, då fysisk aktivitet gör att det blir bättre cirkulation i kroppen och kramperna kan lindras. 

LÄS MER: Så tränar du rätt under menscykelns olika perioder

Satsa på mer yoga och stretchning under PMS 

Under PMS så har du generellt mindre energi, vilket den personliga tränaren India Parker-Smith förklarar för Metro.uk.

– Under den perioden har du inte samma energinivåer i kroppen, och jag skulle föreslå att få in mer stretchning och yoga i din träning under PMS. Undvik allt för hård träning, då det är större skaderisk under PMS, säger hon till Metro. 

Här kan du läsa mer om mens och PMS.