"Stark med Sally" guidar dig i hur du gör perfekta situps.

Så gör du perfekta situps

Situps, eller crunches som man också säger, är en magövning som lämpar sig bra för hemmabruk.

Allt man behöver är golvyta – och sig själv.

– Situps är en övning man kan jobba med överallt, säger pt:n Sally Swamy.

Oavsett hur insatt du är i träningsdjungeln: säkert har du stött på situps någon gång, kanske under gymnastiklektionerna i skolan eller under uppvärmningen vid lagträningen? Övningen är en riktig klassiker – och det är inte svårt att förstå varför.

Situps tränar effektivt magen och övriga coremuskler, utan att några redskap behövs. Alltså kan du göra dem hemma på vardagsrumsgolvet, eller ute på gräsmattan såtillvida den är plan.

Situps/crunches – teknik

Men även om övningen är relativt enkel finns det en del att tänka på teknikmässigt, när du väl har lagt dig på rygg. Personliga tränaren Sally Swamy påminner om det viktigaste:

 1. Håll ländryggen i golvet.
 

 2. Ha böjda knän.
 

 3. Jobba kota för kota uppåt.
 

Antingen kan man gå ända upp, så att ryggen hamnar i 90 graders vinkel, eller så jobbar man långt ner med korta, små rörelser. Man kan med fördel hålla händerna bakom huvudet, så att magen tvingas arbeta utan extra hjälp.

1.
1 av 2: 1.
2.
2 av 2: 2.

Vanliga fel

Det ska mycket till för att man ska skada sig vid situps, däremot blir övningen verkningslös med fel teknik. Om man svankar i ryggen får man inte kontakt med magmusklerna, därför är det viktigt att hålla ryggen rak och krumma bålen.

Vad är situps bra för?

Med situps stärker man magmuskulaturen, vilket framför allt är viktigt för att undvika ryggproblem. Men även höftbörjarmusklerna och sätesmusklerna får sig en genomgång.

Muskelgrupper som tränas är:

Raka magmuskeln

Höftböjarna

Sätesmusklerna

Fler bra övningar som tränar mage:

Magövningar - träna dig till en stark mage

FAKTA/STARK MED SALLY

Sally Swamy är personlig tränare och i "Stark med Sally" visar hon enkla styrkeövningar för att du ska få in rätt teknik och undvika vanliga fel.

Vad är situps bra för?

Med situps stärker man magmuskulaturen, vilket framför allt är viktigt för att undvika ryggproblem. Men även höftbörjarmusklerna och sätesmusklerna får sig en genomgång.

Muskelgrupper som tränas är:

Raka magmuskeln

Höftböjarna

Sätesmusklerna