ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Styrketräning>Magövningar
Publicerad 27 apr 2016 13.11

Magövningar - träna dig till en stark mage

Magen måste underhållas för att hålla sig stark. Det finns många bra och enkla övningar som är effektiva.

Magen måste underhållas för att hålla sig stark. Det finns många bra och enkla övningar som är effektiva.

1/3

Foto: Istock

Plankan går att göra var som helst, kräver inga redskap och går att variera på många sätt.

Plankan går att göra var som helst, kräver inga redskap och går att variera på många sätt.

2/3

Foto: Istock

Russian twist.

Russian twist.

3/3

Foto: Istock

MAGÖVNINGAR. Många tränar mage i jakten på magrutor, men det finns en rad andra fördelar som inte bara är visuella.

Magträning styrker din bålmuskulatur och kan i förlängningen förhindra ryggproblem.

Magmuskulaturen är inte postural på samma sätt som ryggmuskulaturen, det vill säga den är inte automatiskt ”på”. Av den anledningen blir magen lättare än ryggen svag och otränad – och måste tränas aktivt för att förbli stark.

KOM IGÅNG: Vilken träning passar dig? Swiftr har all träning i ett medlemskap (Annons)

Magträning - inte bara magrutor

– Om du står upp eller sitter upprätt utan ryggstöd så är magmuskulaturen inte per automatik spänd. Man bör därför utmana magmusklerna i positioner där den aktiveras, säger Kristjan Oddsson legitimerad naprapat som bland annat undervisar i styrketräning vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

En vältränad mage, liksom bålens muskulatur i helhet, är framför allt viktig för att undvika ryggproblem.

– Musklerna runt bålen fungerar som en korsett: de avlastar till exempel kotpelaren, ledbanden och diskarna i ryggraden, som annars kan ge ryggsmärtor.

Bra övningar för att träna magen

Till de mest effektiva magövningarna hör plankan, som man kan göra på knäna om man inte orkar stå på tårna. Klassiska situps, eller crunches, i olika variationer fungerar bra som dynamiska övningar.

Kristjan Oddsson rekommenderar även höftlyft på sidan, där man ligger på golvet med armbågen som stöd.

– På gymmet finns ryggresnings – och situpsmaskiner, men man kan lika gärna göra det här på en matta, säger han.

Skaderisken är generellt låg när man tränar magmuskulaturen själv.

– Det ska mycket till för att man ska göra sig illa. Däremot kan nämnda övningar kännas tunga om man är otränad eller har mycket bukfetma.

KOM IGÅNG: Vilken träning passar dig? Swiftr har all träning i ett medlemskap (Annons)

MAGÖVNINGAR - PT:N VISAR

Här visar pt:n Sally Swamy några grymma magövningar och guidar dig till rätt teknik. Klicka på länken eller bilden för en kort instruktionsvideo med tillhörande bilder och utförlig steg-för-steg-text.

Burpees - så får du perfekt teknik

Situps/Chrunches - så får du perfekt teknik

Plankan - så får du perfekt teknik

Relaterat