Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Stärk coren – din kropp kommer tacka dig.
Stärk coren – din kropp kommer tacka dig.
Stärk coren – din kropp kommer tacka dig.
Elin Härkönen är personlig tränare.
Elin Härkönen är personlig tränare.
Elin Härkönen är personlig tränare.
1 AV 2
Stärk coren – din kropp kommer tacka dig.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Elin Härkönen är personlig tränare.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Experten: Så får du starkare magmuskler

En stark core är viktigt för hela kroppen.

Du får både bättre hållning, slipper ryggbesvär och blir starkare. 

Här bjuder pt:n Elin Härkönen på sina bästa övningar.

Läsarfråga: Efter att ha burit och fött två barn har jag insett att jag inte har några magmuskler alls. Jag sitter stilla hela dagarna på jobbet och har ofta känningar i ryggen. Min hållning har blivit mycket sämre, jag sjunker ihop när jag går och står. Vilka är dina bästa träningstips för en bättre hållning och starkare magmuskler?

Experten svarar: Stärk coren

– Mitt bästa tips till dig är, precis som du själv är inne på, att stärka din core. Core betyder kärna och är kroppens center, vår mittpunkt. En stark core hjälper dig att få bättre hållning, ökar stabilitet och balans i kroppen, kan lindra ryggbesvär och du får mycket mer kraft och styrka när du tränar. Men framför allt kommer starka coremuskler att underlätta för dig i vardagen, säger Elin Härkönen, personlig tränare.

– Ett väldigt bra och enkelt sätt att träna sin core är att utföra övningen plankan på olika sätt. Den klassiska varianten är när du står i en armhävningsposition fast med armbågar och underarmar på golvet. Du kan även göra plankan på sidan och köra en sida i taget. Eller så kan du göra det lite svårare genom att klättra upp och ner med händerna medan du står i din plankposition.

Plankan är en bra coreövning Foto: Shutterstock

– Övningar med pilatesboll är också superbra för att stärka upp coremusklerna, då det även utmanar balansen. Du kan till exempel utföra plankan (och massor av andra övningar) med bollen. Ställ dig bara i positionen men ha dina armbågar placerade på bollen i stället för i golvet. Spänn magen och skjut fram axlarna. Stanna i positionen utan att tappa balansen eller hållningen.

– Ett annat tips är att stärka upp ryggmusklerna för att förbättra din hållning, vilket du kan göra med gummiband hemma, genom att fästa gummibandet i ett dörrhandtag och göra roddövningar.

Fråga pt:n

Elin Härkönen är personlig tränare och älskar att hjälpa människor till ett starkare, piggare och friskare liv genom träning och bra kost.

Skicka dina frågor till: fråga.ptn@amelia.se