Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Styrketräning

Publicerad 2 nov 2016 14:30

En enda övning - för att få en stark kropp?

Ska du välja en enda styrkeövning så ska du satsa på…

Ska du välja en enda styrkeövning så ska du satsa på…

1/2

Foto: iStock

…benpress. Det säger den norske medicinprofessorn Jan Hoff som anser att benpress och knäböj ger dig styrka så det räcker och blir över.

…benpress. Det säger den norske medicinprofessorn Jan Hoff som anser att benpress och knäböj ger dig styrka så det räcker och blir över.

2/2

Foto: iStock

Marklyft, squats, armhävningar, situps - det finns ett oändligt antal styrkeövningar att välja bland.

Men enligt den norske medicinprofessorn Jan Hoff behöver vi egentligen bara en enda för en välfungerande kropp.

– Då har du styrka så det räcker och blir över, säger han enligt ABC Nyheter.

Styrketräning är en oerhört effektiv träningsform, på många sätt. Det hjälper dig att gå ner i vikt, stärker hjärtat och, sist men inte minst, ökar din livslängd.

Norrmannen Jan Hoff, en av landets främsta träningsexperter, menar dessutom att det inte behöver vara särskilt krångligt. Den enda styrkeövning du behöver för en stark kropp är den så kallade benpressen. Eller, om du klarar av, knäböj.

LÄS OCKSÅ: Styrketräning - så når du ditt mål 

"Tio minuter, två gånger i veckan"

Enligt Hoff ligger nyckeln i antalet repetitioner. Klarar du femton så har du för svag styrka. Maxstyrka är det enda som gäller.

– Tio minuter, två gånger i veckan. Fyra gånger fyra repetitioner med benpress eller knäböj tar inte längre tid, säger han enligt norska ABC Nyheter.

– Då har du styrka så det räcker och blir över.

Han fyller i att du fortfarande bör kombinera med någon form av uthållighetsträning.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal - 6 fällor om det inte funkar 

Svensk expert: "Förenklad bild"

Erik Börjesson, som bland annat studerat på KI och är personlig tränare, håller inte med Hoff.

– Det är en oerhört förenklad bild. Knäböj är väldigt komplex och en användbar övning, men alla har olika förutsättningar och behov, säger han till Hälsoliv.

Börjesson är också skeptisk till att knäböj och benpress likställs. De liknar varandra men många moment försvinner.

– Jag rekommenderar styrketräning som ställer kvar på alla fysiologiska egenskaper. Inte bara en specifik del, säger Börjesson.

Viktigt för äldre

Flera studier har visat att framför allt äldre skulle tjäna mycket på att styrketräna mer. Dels för att det ökar livslängden med flera år, men också för att det stärker kroppen och minskar risken för skada vid fall.

Det är exempelvis väldigt vanligt att äldre som drabbas av höftfrakturer också dör i förtid.

– Tung styrketräning är jätterelevant för en äldre population. Och vad tung innebär styrs enbart efter vem som står där, säger Börjesson.

LÄS OCKSÅ: 7 svinjobbiga typer vi alla träffat på gymmet

Relaterat