Burpees - så får du perfekt teknik

"Stark med Sally" guidar dig i hur du gör burpees.

Burpees är en vanligt förekommande övning som tränar flera muskelgrupper OCH vässar flåset.

Det kan vara lite knepigt att få in alla moment, men när de väl sitter får sig hela kroppen en genomkörare.

Andra har också läst

Burpees ser enkelt och smidigt ut när en van tränare utför dem, men för nybörjaren kan det ta ett tag att lära sig konsten. Övningen består nämligen av fem olika moment som ska bindas samman i snabb följd: knäböjsposition, armhävningsposition, en excentrisk armhävning, inhopp och upphopp.

Burpees – teknik

Man börjar med att stå lite bredare än axelbrett, går sedan ner i en knäböj, hoppar ut i armhävningsposition, sänker bröstet hela vägen ner i golvet, hoppar in i knäböjsposition och avslutar med ett upphopp.

– En superrolig övning, säger personliga tränaren Sally Swamy.

1 av 5

2 av 5

3 av 5

4 av 5

5 av 5

Vanliga fel

Eftersom det är en del att tänka på är det lätt hänt att man börjar slarva med de olika momenten, vilket i värsta fall kan leda till överansträngningar. Spänn kroppen, andas och låt det gå sakta de första gångerna. Med tiden kommer du att kunna öka hastigheten.

Vad är burpees bra för?

Få övningar är så kompletta som burpees. Nästan hela kroppen är aktiv och övningen tränar både styrka och flås. Övningen är dessutom effektiv för lung- och hjärtkapaciteten och ökar fettförbränningen.

Muskelgrupperna som tränas är:

Ben

Rumpa

Triceps

Bröst

Mage

(+ Kondition)

Fler bra övningar som tränar ben, rumpa, armar, bröst och mage:

Magövningar - träna dig till en stark mage

Benövningar - så fixar du starka ben

Rumpövningar - så tränar du rumpan

Bröstövningar - så tränar du bröstet

Armövningar - så tränar du biceps och triceps

Vad är burpees bra för?

Få övningar är så kompletta som burpees. Nästan hela kroppen är aktiv och övningen tränar både styrka och flås. Övningen är dessutom effektiv för lung- och hjärtkapaciteten och ökar fettförbränningen.

Muskelgrupperna som tränas är:

Ben

Rumpa

Triceps

Bröst

Mage

(+ Kondition)

FAKTA/STARK MED SALLY

Sally Swamy är personlig tränare och i "Stark med Sally" visar hon enkla styrkeövningar för att du ska få in rätt teknik och undvika vanliga fel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer