ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Styrketräning>Bröstövningar
Publicerad 27 apr 2016 13.07

Bröstövningar - så tränar du bröstet

Bänkpress med skivstång är en klassisk övning som är väldigt effektiv. Ta gärna hjälp av en träningskompis när du ska öka vikten.

Bänkpress med skivstång är en klassisk övning som är väldigt effektiv. Ta gärna hjälp av en träningskompis när du ska öka vikten.

1/3

Foto: iStock

Variera gärna bänkpress med skivstång med hantelpress. Då får du med fler muskler.

Variera gärna bänkpress med skivstång med hantelpress. Då får du med fler muskler.

2/3

Foto: Istock

Klassikern armhävningar är även toppen för dina bröstmuskler.

Klassikern armhävningar är även toppen för dina bröstmuskler.

3/3

Foto: iStock

BRÖSTÖVNINGAR. Din bröstmuskulatur svarar snabbt på träning och är därför populär att träna. Det är kanske inte prio ett för ditt välmående, men det betyder inte att du ska skippa det.

Stora och starka bröstmuskler ligger högt på priolistan för många styrketränande män. Stora bröstmuskeln, pectaralis major, sitter på bröstkorgens framsida och är en viktig främre muskel för axelleden. Den kan föra armarna in mot kroppen och den hjälper också till vid "kramrörelser". Bröstmuskulaturen svarar ofta bra på träning och du märker snabbt skillnad både styrkemässigt och visuellt, vilket vissa uppskattar.

- Men skulle man gradera vilka muskler som är viktigast att träna så tycker jag att bröstmusklerna kommer ganska långt ner, säger Kristjan Oddsson legitimerad naprapat som bland annat undervisar i styrketräning vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Så fixar du fina bröst

Den kanske mest klassiska övningen som tränar bröstmuskulaturen (men även triceps brachii), är bänkpress med skivstång och här är tekniken väldigt viktig. Som nybörjare bör du hålla stången med ett axelbrett grepp, inte bredare. Se till att långsamt och kontrollerat sänka ner stången mot bröstkorgen, bromsa upp rörelsen och sedan pressa upp till raka armar.

- Det är inte ovanligt att man lägger på för tunga vikter, håller för brett och därför skadar axlarna. Dessa skador kan vara mycket besvärliga och långvariga. Variera gärna med att köra liggande press med hantlar så får du med flera muskler och mera balans och koordination.

En annan klassiker som du lätt tränar hemma är armhävningar (push ups) och eftersom du enbart använder din kroppstyngd är skaderisken låg. Kör knästående om det blir för tungt.

BRÖSTÖVNINGAR - PT:N VISAR

Här visar pt:n Sally Swamy några grymma bröstövningar och guidar dig till rätt teknik. Klicka på länken eller bilden för en kort instruktionsvideo med tillhörande bilder och utförlig steg-för-steg-text.

Bänkpress - så får du perfekt teknik

Burpees - så får du perfekt teknik

Armhävningar - så får du perfekt teknik

Relaterat