Så gör du perfekta squats

"Stark med Sally" guidar dig i hur du gör knäböj.

Knäböj eller squats som det heter på engelska finns i alla möjliga och omöjliga varianter.

Men klassikern utförs med skivstång och då gäller det att hålla tungan rätt i mun.

– Ett vanligt fel många gör är att tappa tyngden på tårna, säger pt:n Sally Swamy.

Andra har också läst

Knäböj tränar ett stort antal muskler, med fokus på den nedre delen av kroppen - tänk rumpa och lår. Som nybörjare kan du testa med bara stången för att få in rätt teknik.

Knäböj/Squats - teknik

Personliga tränaren Sally Swamy ger sina tips för korrekt teknik:

Placera fötterna något bredare än axelbredd. Tänk på att ryggen ska vara rak genom hela övningen.

Titta framåt och spänn överkroppen. Tyngden ska ligga på hälen

Böj knäna så långt du klarar samtidigt som ryggen är rak. Skivstången ska alltid vara rakt över dina fötter.

Räta upp kroppen igen och återupprepa övningen.

Ett bra tips är att brösta upp dig, då brukar övningen bli lättare.

Vanliga fel

Ett av de vanligaste misstagen som sker i samband med knäböj är att lägga tyngdpunkten på tårna istället för hälen. Andra fel är att krumma för mycket med ryggen och pressa in knäna istället för ut.

Som vanligt inom styrketräning är det viktigt att inte lasta på för tungt innan tekniken sitter. Det är bättre att kunna gå så djupt som möjligt med rak rygg än att bara klara en liten bit med tunga vikter.

Vad är knäböj/squats bra för?

Knäböj är en otroligt komplett övning som ofta pekas ut som en av de bästa du kan utföra på ett gym. Förutom lår- och sätesmuskulaturen är även ländrygg och magmuskler med mera aktiverade. Det är också grymt för fettförbränningen eftersom det handlar om stora muskler som gör åt mycket energi.

Muskelgrupper som tränas är:

Framsida lår

Insida lår

Rumpa/säte

Fler övningar som tränar ben och rumpa:

Benövningar - så fixar du starka ben

Rumpövningar - så tränar du rumpan

Vad är knäböj/squats bra för?

Knäböj är en otroligt komplett övning som ofta pekas ut som en av de bästa du kan utföra på ett gym. Förutom lår- och sätesmuskulaturen är även ländrygg och magmuskler med mera aktiverade. Det är också grymt för fettförbränningen eftersom det handlar om stora muskler som gör åt mycket energi.

Muskelgrupper som tränas är:

Framsida lår

Insida lår

Rumpa/säte

FAKTA/STARK MED SALLY

Sally Swamy är personlig tränare och i "Stark med Sally" visar hon enkla styrkeövningar för att du ska få in rätt teknik och undvika vanliga fel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer