ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Styrketräning>Benövningar
Publicerad 27 apr 2016 13.08

Benövningar - så fixar du starka ben

Jämfotahopp går att utföra på de flesta ställen.

Jämfotahopp går att utföra på de flesta ställen.

1/2

Foto: iStock

Knäböj.

Knäböj.

2/2

Foto: iStock

BENÖVNINGAR. Starka ben är inte bara fördelaktigt när du lyfter saker i vardagen. Gillar du löpning finns många fördelar med en stark benmuskulatur. Här får du tips på övningar och vad du ska tänka på när du tränar benen.

För att undvika skador bör man vid alla typer av lyft, till exempel när man ska flytta på tunga saker, försöka böja på knäna snarare än ryggen. För att orka det behöver man starka ben.

Genom att träna benen, där det finns många stora muskler, gör man också av med mycket energi.

– Jag är helt säker på att otränade personer som vill börja konditionsträna har nytta av att gå in i gymmet och köra lite benträning. Löpningen blir mer njutbar om man har en viss styrka i benmuskulaturen, säger Kristjan Oddsson, legitimerad naprapat som undervisar i styrketräning vid Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH).

Så tränar du ben

På gymmet finns ofta en massa olika maskiner för just ben, men enligt Kristjan Oddsson är klassiska benövningar som knäböj, utfall och vanliga jämfotahopp att föredra:

– Nackdelen med maskiner är att de är specifika för en viss rörelse, man bara tränar en muskel åt gången. Om man ställer sig på golvet och gör en knäböj får man både framsida och baksida lår, plus säte.

Däremot kan gymmets utrustning vara att föredra om man har varit skadad och måste genomgå rehabilitering, eller om man känner sig osäker med fria vikter.

– Man kanske har muskulatur som behöver punkttränas. Då är maskiner väldigt bra.

BENÖVNINGAR - PT:N VISAR

Här visar pt:n Sally Swamy några grymma benövningar och guidar dig till rätt teknik. Klicka på länken eller bilden för en kort instruktionsvideo med tillhörande bilder och utförlig steg-för-steg-text.

Burpees - så får du perfekt teknik

Marklyft - så får du perfekt teknik

Squats/Knäböj - så får du perfekt teknik

Relaterat