<p>Genom att träna axlarna får du ofta med armar, nacke och muskler runt skulderbladen på köpet.<br></p>
1 av 2: <p>Genom att träna axlarna får du ofta med armar, nacke och muskler runt skulderbladen på köpet.<br></p> Foto: ISTOCK
Kristjan Oddsson
2 av 2: Kristjan Oddsson Foto: Privat / PRIVAT

Axelövningar - så fixar du starka axlar

AXELÖVNINGAR. Starka axlar är inte bara visuellt tilltalande för många, det är också oerhört viktigt för att klara av vardagen.

Här får du tips på övningar och hur du ska tänka.

Axelträning stärker inte bara axlarna utan tränar även armar, nacke och muskler runt skulderblad - delar av kroppen som många lätt får smärtproblematik med.

– Lite förenklat sagt så brukar man få lite trötthet och belastningssmärta i de muskler man är svag i, säger Kristjan Oddsson legitimerad naprapat som bland annat undervisar i styrketräning vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Vanliga fel

Ett fel många gör är att de bara tränar axlarnas framsida, alltså de muskler du ser i spegeln. Enligt Kristjan beror detta på att vi både på gymmet och i vardagen prioriterar att med armarna lyfta och/eller trycka framåt.

– Axlarnas baksida som drar armarna bakåt blir därför generellt lite svagare och detta är något man måste komma ihåg att träna. Sträva efter att träna både fram-, ut- och baksida av axlarna. Balans och symmetri är A och O, säger han.

Bra övningar för att träna axlar

Hantellyft åt sidan är en bra övning som tränar axlarnas fram- och utsida, men för att få med även baksidan bör du också göra dragövningar. Olika typer av rodd, i en styrkeroddmaskin eller hantel- eller skivstångsrodd, är exempelvis bra.

En annan bra övning som tränar axlarna är stående press framför huvudet, så kallad militärpress. Så länge du inte lastar på för tungt och ser till att du har rätt teknik är det en säker övning. Tänk på att ha lätt böjda knän när du gör övningen för att säkra svanken och ha inte så tunga vikter så att du måste ta sats för att få upp vikten.

AXELÖVNINGAR - PT:N VISAR

Här visar pt:n Sally Swamy några grymma axelövningar och guidar dig till rätt teknik. Klicka på länken eller bilden för en kort instruktionsvideo med tillhörande bilder och utförlig steg-för-steg-text.

Bänkpress - så får du perfekt teknik

Militärpress - så får du perfekt teknik

Armhävningar - så får du perfekt teknik

Bra axelövningar

Axlar är inte bara visuellt tilltalande, det är också oerhört viktigt för att klara vardagen.

Här är några bra axelövningar:

Bänkpress

Bänkpress kan låta skräckinjagande, men räds inte för det är en bra övning. Den tränar både axlar, bröst och triceps.

Militärpress
Är du ute efter en vältränad överkropp är militärpress fantastisk! Den tränar framför allt axlar och triceps men låter även bålen jobba.

Armhävningar
Armhävningar är en klassiker som hängt med länge. Den tränar både bål, bröst och axlar.

Fördelar med styrketräning

Ökad muskelmassa

Minskad fettmassa

Ökad basalmetabolism

Minskad ländryggssmärta

Minskad smärta vid ledförslitning, artros

Förbättrad blodsockerreglering

Förbättrade blodfettvärden

Ökad bentäthet

Ökad självkänsla och fysisk självbild

Dynamisk vs statisk träning

Våra muskler går att träna både dynamiskt och statiskt.

Dynamisk träning innebär att muskeln arbetar samtidigt som den förkortas eller förlängs. Tänk dig att du startar med rak arm och håller en hantel i handen. Därefter böjer du armbågen och lyfter hanteln och sedan går du tillbaka till rak arm samtidigt som du "bromsar" rörelsen. Då arbetar du dynamiskt med muskeln som heter biceps brachii.

Statisk träning innebär att muskeln arbetar men det sker ingen rörelse/längförändring. Tänk dig att du håller hanteln i handen och håller armbågen stilla och böjd i 90 grader. Då arbetar biceps brachii statiskt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!