Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 26 sep 2016 11:30

Studie: Effektivast att träna när du har mens

Jo, det spelar roll NÄR i månaden du styrketränar.

Jo, det spelar roll NÄR i månaden du styrketränar.

1/3

Foto: iStock

Lotta Schelin vill bryta mens-tabut: "Man kartlägger oss elitidrottare, man vet allt och gör allt från hjärtundersökningar till blodprover. Men man har inte någon gång kartlagt min menstruation och hur den påverkar mig".

Lotta Schelin vill bryta mens-tabut: "Man kartlägger oss elitidrottare, man vet allt och gör allt från hjärtundersökningar till blodprover. Men man har inte någon gång kartlagt min menstruation och hur den påverkar mig".

2/3

Foto: Emil Langvad/TT NYHETSBYRÅN

Lisbeth Wikström-Frisén: "På grund av att den mesta idrottsforskningen är gjord på manliga deltagare finns idag överhuvudtaget inte så mycket vetenskaplig kunskap om hur kvinnor kan optimera sin träning efter hormoncykeln. "

Lisbeth Wikström-Frisén: "På grund av att den mesta idrottsforskningen är gjord på manliga deltagare finns idag överhuvudtaget inte så mycket vetenskaplig kunskap om hur kvinnor kan optimera sin träning efter hormoncykeln. "

3/3

Foto: Umeå universitet

Få bättre effekt av din träning genom att anpassa den till din menscykel.

Nu har forskare tittat närmare på hur kvinnor påverkas av mensen i sin träning.

– Eftersom menstruation är en central del av kvinnors vardag och träning behöver vi bli bättre på att ta hänsyn till detta, säger Lisbeth Wikström-Frisén som forskat på området.

Nyligen gick fotbollsstjärnan Lotta Schelin ut och krävde mer forskning på hur idrottande kvinnor påverkas av sin menscykel. Hon menade att mens är en ickefråga inom idrottsvärlden. 

 – Man tänker att det är privat, att du tar hand om det själv. Det är bara det att det påverkar oss sjukt mycket, sa hon då.

Nu har en mindre studie gjorts på området.

"Till stor del outforskat forskningsområde"

Lisbeth Wikström-Frisén, är doktorand vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering på Umeå universtet. Hon har tillsammans med forskarkollegor vid Idrottsmedicinska enheten tittat närmare på träning under mensurationscykelns olika delar. Något som presenteras i avhandlingen "Träning och hormoner hos idrottande kvinnor med och utan preventivmedel".

Lisbeth Wikström-Frisén.

 – Hur kvinnors menstruationscykel kan påverka träning är ett till stor del outforskat forskningsområde, säger Wikström-Frisén i ett pressmeddelande.

Effektivast träning de två första veckorna

Under en period på fyra månader deltog totalt 59 aktiva kvinnor i åldern 18 till 35 år i benstyrketräning.

Resultatet?

Gruppen som utförde högfrekventa övningar (fem gånger per vecka) under menstruationscykelns första två veckor fick större effekt än den grupp som utförde samma program under andra hälften av menstruationscykeln.

Någon skillnad bland kvinnorna som åt p-piller och de som inte gjorde det, kunde forskarna inte se.

Relaterat