Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Stretching

Publicerad 7 jan 2019 16:18

Stretcha magen - 3 effektiva övningar

Magen är med som stöd i det mesta vi gör älskar att få en skön stretch (hos nästan alla)! 

Hälsolivs tränare och yogalärare Erika Kits Gölevik ger dig sina bästa stretchtips för magen.

Att sträcka ut magen är sååå skönt, och ofta välbehövligt då magmuskulaturen är med och stabiliserar i det mesta vi gör. 

Du som nyligen fött barn ska dock vänta med att stretcha magen. Din mage har ju precis varit utstretchad till max och behöver inte mer hjälp åt det hållet. För dig gäller smart magträning istället. Kolla här för tips på hur (länk till videon om mammaträning).

Erika Kits Gölevik delar med sig av sina favoriter för att sträcka ut magen.

LÄS OCKSÅ: Guide: Därför ska du stretcha kroppen 

Därför ska du stretcha magen

• Att vara mjuk men stark runt magen ger dig bättre funktion och hållning och hjälper till att hålla dig smärtfri.

• Det hjälper dig att hitta mer plats för din djupandning.

• Det är skönt. Jätteskönt!

3 enkla övningar för att stretcha magen

Sälen

En klassisk yinyogaposition där du slappnar av i höfter och ben så att de blir tunga neråt, och samtidigt lyfter bröstet. Sträcker ut mage och bröst.

Gör så här: Ligg på mage och placera armbågarna något framför axlarna och händerna lätt utåtroterade. Lyft långsamt överkroppen uppåt. Tänk att svanskotan vill röra sig mot hälarna för att skapa plats i ländryggen. Pubisbenet är tungt ner mot golvet. Stanna 5–10 djupa andetag.

Tips: Placera händerna lite bredare och/eller längre fram om det blir för intensivt. Alternativt vila på överarmarna istället för händerna.

Bakåtböj med stöd

Foto: Kitty Lingmerth

Superskönt sätt att avsluta en lång dag. Sträcker ut hela framsidan. Ljuvligt! Varsågod och ligg, andas och stanna precis hur länge du vill, men minst 10 lugna djupa andetag (du kommer vilja stanna längre;).

Gör så här: Bulla upp med kuddar och lägg dig på rygg över dem. Fläta fingrarna bakom nacken och luta dig bakåt. Håll benen sträckta eller placera fotsulorna mot varandra och låt knäna falla ut åt sidan.

Magmassage med badlakan

Den här övningen är lite ondskön men är toppen för att lossa på djupa spänningar. Och ja… även på gaser.

Gör så här: Rulla ett badlakan tight och vik det sedan en eller två gånger även åt andra hållet. Du vill ha en ganska hård och stadig rulle.

Lägg dig på mage och placera handduken på ena sidan av magen, där det är mjukt. Dra upp motsatt ben litegrann, sjunk ner och andas djupt. Stanna 10 djupa andetag. Byt sedan plats på handduken och dra upp andra benet.

Relaterat