Stretcha dina fötter - 3 effektiva övningar

Hur stretchar man efter gymmet? Erika Kits Gölevik visar tre bra och enkla stretchövningar

Vi går och står på dem hela dagarna. Vi klämmer ner dem i skor som sällan är superschyssta mot dem. Fötterna! Är det någon kroppsdel som är värda lite omtanke så är det dina fötter! Glöm därför inte att stretcha dem!

Hälsolivs tränare och yogalärare Erika Kits Gölevik lär dig enkla övningar!

Andra har också läst

Våra fötter är mekaniska underverk som med sina 26–28 ben och 38 muskler är skapade för att dämpa våra steg, skjuta ifrån, hoppa, springa, gå. En fungerande fot är mjuk, stark och har fjädring som ligger till grund för balansen i resten av kroppen.

Bara ett problem – när vi klämmer ner dem i skor, och dessutom väldigt sällan låter dem jobba utan skor så blir de stela och tappar muskelfunktion. Och sämre funktion i foten, som ju är grunden du står på, ja det säger sig självt – det kommer ge sämre funktion i resten av kroppen, efter som allt sitter ihop.

Så… du med stela ömma fötter, du som vill få bättre balans, du som vill ha en kropp som fungerar optimalt – satsa på starka och mjuka fötter. Erika Kits Gölevik ger dig sina favoritstretchar för fötterna.

LÄS OCKSÅ: Guide: Därför ska du stretcha kroppen 

Därför ska du stretcha fötterna

• När foten är stel påverkas funktionen i hela din kropp.

• Ömma fötter blir sååå glada av att bli stretchade och masserade.

• Det kommer ge dig bättre balans.

3 enkla övningar för att stretcha fötterna

Trä fingrar

Foto: Kitty Lingmerth

1 av 2

Foto: Kitty Lingmerth

2 av 2

Mjukar upp tårna och foten. 

Gör så här: Sitt bekvämt och lägg upp ena foten i knät. Trä in dina fingrar mellan tårna. Ta några djupa andetag och börja sedan cirkla tårna och foten åt alla håll. 

Tips: Det kommer kännas trångt och kanske ont att få in fingrarna, men musklerna är små och ger snabbt med sig.

Sittande fotstretch

Foto: Kitty Lingmerth

1 av 2

Foto: Kitty Lingmerth

2 av 2

Sträcker ut undersidan av foten. Känns ganska intensiv efter en liten stund men sitt kvar, det känns superskönt efteråt.

Gör så här: Stå på alla fyra och sätt i alla tio tår i golvet. Kom på om pö bakåt med höfterna tills du sitter på knä. Sitt kvar. Stanna minst 10 djupa andetag. 

Tips: För intensivt? Gå fram lite med överkroppen och sätt i händerna framför dig. Mindre vikt på foten = mindre intensiv stretch.

Boll-massage

Foto: Kitty Lingmerth

Mjukar upp undersidan av foten. 

Gör så här: Ta en massageboll eller en tennisboll som du skär hål i och fyller med en trasa så att den blir hård. Placera foten ovanpå bollen och rör den sedan fram och tillbaka. Anpassa massagens intensitet genom att ha olika mycket kroppsvikt på foten som masseras.

Tips: Att mjuka upp under foten påverkar hela din baksida eftersom alla muskler i kroppen är sammanlänkande med fascia/bindväv. Testa att massera under ena foten. Fäll sedan överkroppen framåt och bli förvånad över att du känner dig mindre stel i hela baksidan av det ben som fått fotmassage.

Effektiva stretchövningar - kroppsdel för kroppsdel

Klicka på länkarna nedan för att komma till specifika och effektiva övningar som täcker hela kroppen!

Stretcha benen

Stretcha fötterna

Stretcha magen

Stretcha armarna

Stretcha nacken & axlarna

Stretcha höften & rumpan

Stretcha ryggen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här