Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Stretching

Publicerad 7 jan 2019 16:18

Stretcha dina armar - 3 effektiva övningar

Ont? Musarm? Tennisarmbåge?

Hälsolivs tränare och yogalärare ger dig sina 3 favoritsätt att stretcha armarna.

Man poetiskt brukar säga att händerna är en förlängning av vårt centrum för kärlek och omtanke: hjärtat. Vägen mellan hjärta och händer stavas armar och oj var de jobbar åt oss – lyfter, flyttar, skjuter, drar och… håller sig i schack ibland flera timmar framför en dator. 

Dina armar vill som tack ha cirkulation och rörelse och oftast är det frånvaron av det som gör att vi får ont. Så cirkla handlederna, cirkla armarna, skaka loss. Gör allt som syresätter och skapar cirkulation. Se också till att stretcha regelbundet. Erika Kits Gölevik lär dig hur.

LÄS OCKSÅ: Guide: Därför ska du stretcha kroppen

Därför ska du stretcha dina armar

• Du minskar risken för att få, och lindrar problem som musarm och tennisarmbåge.

• Lösa och lediga armar på en lös och ledig kropp är skönt och snyggt!

• Förebygger spänningar och framtida problem. 

3 enkla övningar för att stretcha armarna

Handleds-stretch

Toppen för dig med känningar av musarm eller som spenderar mycket tid vid en dator. Sträcker skönt hela vägen ner i händerna!

Gör så här: Ställ dig på alla fyra med händerna rakt under axlarna. Vänd händerna så att fingrarna pekar mot kroppen. Sprid ut fingrarna och pressa fingerspetsarna mot underlaget. Luta dig framåt ett långsamt och djupt andetag, gå sedan tillbaka ett andetag. Upprepa minst 10 gånger. 

Underarms-stretch

Sträcker ut ovansidan av underarmen. Toppen vid tennis/golfarmbåge.

Gör så här: Stå kvar på alla fyra men vänd på handen så att handryggen hamnar i underlaget. Fingrarna pekar mot dig. Böj och sträck i armbågsleden 5–10 gånger. Sträck sedan ut och knyt näven så hårt du kan. Stanna 5 djupa andetag. 

Handduks-stretchen

Sträcker utsidan av överarmen och skapar fullgod rörlighet i armarnas bästa kompis: bröstryggen!

Gör så här: Håll i ett bälte eller en handduk i ena handen, lyft armen rakt upp och böj i armbågen så att bältet/handduken släpps ner mellan dina skulderblad. Ta tag i bältet/handduken nerifrån med andra handen och låt fingrarna ”klättra” mot varandra. Stanna 5 andetag. Klättra sedan lite närmare. Andas 5 djupa andetag. Byt sedan sida.

Tänk på: Försök hålla nacken lång så att du inte skjuter fram huvudet för mycket.

Relaterat