Erika Kits Gölevik visar 3 bra övningar som du ska göra när du har ont i rygg och nacke.

Ont i rygg och nacke? Här är 3 övningar som hjälper

Har du ofta ont i nacke och rygg?
Kanske sitter du hela arbetsdagen framför en dator, och får värk.
Här visar Erika Kits Gölevik sina bästa övningar mot värk i nacke och rygg.

1. Huvudklockan 

Här pressar du huvudet mot handen, och flyttar handen runtom på huvudet för att stärka alla småmuskler i nacken. 

2. Liggande rotatorn 

Lägg dig på rygg ner på golvet, och fäll upp knäna mot bröstet och sträck armarna rakt ut. Rotera med benen från sida till sida för att mjuka upp bröstet och ryggen. 

3. Ryggklockan

Här ligger du på mage på golvet, och skicka en superlätt vikt i en cirkel från hand till hand bakom ryggen. Fokusera på de små musklerna runt skulderbladen, och känn hur ryggen slappnar av. 

LÄS OCKSÅ: Löparskola för nybörjare – tips för att komma i gång

Bonustips: Andas djupt och lugnt 

Ett annat bra tips är att andas djupt, och lägg dig gärna ner på golvet och ta flera långa djupa andetag. När man är stressad tar man ofta korta ytliga andetag och spänner du musklerna i nacke och rygg. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + boken Träna hemma av Annika Sjöö. Läs mer!