Sörpla kaffe – den nya heta sportdrycken

För många är kaffe livets katalysator, det är helt enkelt som bensin när man stått på tom gång ett tag.

Kaffe piggar upp, skärper koncentrationen, minnet. Det får oss att andas snabbare, kissa oftare - men det får oss också att bränna fett. Så här kommer 5 goda anledningar till varför det är bra att dricka java före ett träningspass.

Andra har också läst

Tre av fyra svenskar dricker kaffe varje dag och enligt en ny studie kan kaffe också göra att vi går ner i vikt.

Studien som är spank publicerades nyligen i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, och där såg man att idrottsutövare som tog koffein före sitt träningspass brände 15 procent fler kalorier, jämfört med dem som fick placebo.

Dosen som satte i gång förbränningen var 4,5 mg koffein per kilogram av kroppsvikten.

För en kvinna som väger 68 kg rör det sig om cirka 300 mg koffein, det är samma som 350 ml nybryggt kaffe.

 

1. Förbättrad cirkulation

I en japansk studie har forskarna studerat effekterna koffein har på personers cirkulation som inte är regelbundna kaffedrickare. Varje deltagare fick dricka 140 gram kaffe regelbundet. En del drack koffeinfritt kaffe. Efteråt mätte man blodflödet, det är ett mått på hur väl kroppens mindre blodkärl fungerar. De som drack koffein upplevde en ökning på 30 procent i blodflödet under en 75-miutersperiod, jämfört med dem som drack koffeinfritt.

Bättre cirkulation innebär effektivare träning. Musklerna behöver syre.

 

2. Mindre smärta

Forskare vid University of Illinois upptäckte att om man dricker 2-3 koppar kaffe en timme före ett 30-minuters pass av hög intesitetsträning reducerar träningsvärk i musklerna.

Slutsatsen blev därför: Koffein kan göra att du trycker på hårdare under styrketräningspass, vilket resulterar i högre muskelstyrka och uthållighet.

 

3 Bättre minne

I en studie från John Hopkins University upptäckte att koffeinet förbättrar minnet upp till 24 timmar efter att man intagit det i kroppen.

Forskarna testade koffeinfritt kaffe och koffein på deltagarna som efter fem minuter fick se en serie bilder. Nästa dag fick båda grupperna försöka minnas bildserien och koffeingruppen hade betydligt bättre resultat. Den här boosten för hjärnan kan vara en grym fördel när man tränar eftersom att det gör att man har lättare för att memorera träningsrutiner och övningar.

 

4. Bevara musklerna

I en djurstudie som sportforskare vid Coventry University gjorde upptäckte man att koffeinet hjälpte till att motverka förlusten av muskelstyrkan som påbörjas när man bli äldre.

Förbättringar syntes i mellangärdet, där den primära muskeln för andning finns och i skelettmuskulaturen.

Resultaten indikerar att lagom mängder koffein hjälper till att bevara hälsan och reducerar risken för åldersrelaterade skador.

 

5. Mer muskelbränsle

I en studie som publicerats i Journal of Applied Physiology att koffein före träning kan vara en fördel för idrottsutövare som håller på med uthållighetssporter.

Det man såg specifikt var att jämfört med att enbart konsumera kolhydrater kunde en kombination av koffein och kolhydrater resultera i en ökad muskelstyrka.

Forskarna såg en ökning av muskelglykogen fyra timmar efter intensiv träning. Glykogenet är en form av kolhydrater som lagras i musklerna och fungerar som en reserv under träning - det är det som ger ökad uthållighet och styrka. En större reserv innebär att nästa gång du tränar har du höjt din prestationsförmåga och kan träna ännu hårdare.

 

En brasklapp. Det här betyder naturligtvis inte att du ska dricka extrema mängder kaffe, för då kan det slå tillbaka.

Överdriv inte intaget av koffein, utan drick det rekommenderade intaget som är 400 mg per dag för en kvinna som väger 68 kilo.

KÄLLA: TIME

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här