Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 26 jan 2016 13:02

Snöskottning sliter på ryggen och hjärtat

Låt också benen jobba när du skottar snö. Böj på dem och se till att vara uppvärmd när du börjar så att det inte blir en chock för kroppen.

Låt också benen jobba när du skottar snö. Böj på dem och se till att vara uppvärmd när du börjar så att det inte blir en chock för kroppen.

1/2

Foto: iStock

<span>Att använda en mindre skyffel är ett bra knep för att inte lasta på för tungt.<br></span>

Att använda en mindre skyffel är ett bra knep för att inte lasta på för tungt.

2/2

Foto: iStock

Att ge sig ut för att skotta lite snö kan låt oskyldigt. Men för den som är otränad gäller det att vara försiktig.

Den här vinteraktiviteten kan nämligen vara en rejäl utmaning för kroppen.

Både hjärtat och ryggen riskerar att ta stryk om du inte tänker dig för.

Just ny skyfflas det snö för fullt runtom i landet. Många ser det som vardagsmotion och känner sig nöjda efter att ha jobbat på ute i snön.

Men att skotta snö är en vardagssyssla som kräver lite mer eftertänksamhet än att bära tunga matkassar eller gå uppför trappor. Den fysiska ansträngningen är intensiv och centrerad till överkroppen, vilket gör den här sysslan speciell.

För att undvika att sträcka sig, eller drabbas av smärtsamma ryggproblem som diskbråck och ryggskott, är det viktigt att tänka sig för innan man sätter i gång.

LÄS OCKSÅ: Vardagssysslor - bättre för hjärtat än tidigare trott

Var noga med att värma upp

Några enkla, men avgörande, grundregler är att se till att vara uppvärmd innan du börjar skotta. Många går från soffläge till intensiv ansträngning, och det säger sig självt att det kan vara skadligt för kroppen. En promenad innan du börjar gör stor skillnad.

När du väl skottar är det viktigt att tänka på tekniken. Böj på benen och tänk på att inte vrida på överkroppen för hastigt. Flytta på fötterna i stället så att kroppen hamnar i en ergonomisk position. Dessutom är det viktigt att inte överanstränga sig. Tänk på att inte lassa skyffeln för tung, ett bra knep för att undvika det är att använda en mindre modell. Kom också ihåg att ta pauser för att återhämta dig om du har mycket att skotta.

LÄS OCKSÅ: Glöm inte bort den viktiga smygmotionen

Ansträngande för hjärtat

I USA har många fall av fysiska åkommor rapporteras i samband med snöskottning de senaste åren, skriver Atlas Obscura. En stor del av dessa har med hjärthälsan att göra.

Kopplingen mellan snöskottning och att exempelvis drabbas av en hjärtattack handlar delvis om att skottningen innebär en intensiv fysisk ansträngning. Något många inte är förberedda på när de ger sig ut. Den som är otränad och aldrig skulle kunna tänka sig ett hårt träningspass tror många gånger att det blir en enkel match att skyffla snö.

Men det är inte bara fysiskt ansträngande, utan innebär också en särskild typ av ansträngning. Enligt en artikel publicerad på sajten The Conversation innebär snöskottningen en utmaning för hela det kardiovaskulära systemet, och då framför allt hjärtat. Den kalla inandningsluften kan orsaka en reflexmässig sammandragning av blodkärl och även göra att blodets benägenhet att levra ökar.

Tänk på att ta pauser om du har mycket att skotta.

Foto: iStock

Experter varnar 55-plussare

Den hårda ansträngningen för armar och överkropp höjer blodtrycket kraftigt. Och i takt med att blodtrycket stiger gör hjärtfrekvensen detsamma. Den här typen av muskelarbete ökar blodtrycket mer än att exempelvis jogga eller gå.

Snöskottningen kan därför bli farlig för den som sedan tidigare har problem med hjärtat eller andra åkommor som försvagar den fysiska hälsan. Experter råder den som är äldre än 55 och har en svag fysik att undvika snöskottning.