Ont i armbågen? Orsakerna kan vara flera.
Ont i armbågen? Orsakerna kan vara flera. Foto: Shutterstock

Smärtor i armbågen – så får du bäst hjälp

Har du en armbåge som krånglar, ömmar och smärtar? 

Är den av och till lite svullen?

– Ofta kan man knyta det onda till något man nyligen har gjort. Just nu är det exempelvis en explosion av padelskador, säger legitimerade naprapaten Anna Ericson.

Här reder hon ut olika orsaker till bekymmer med armbågar som gör ont. Samtidigt bidrar hon med sina bästa tips, råd och hemövningar för att snabbt bli kvitt problem. 

En överansträngning kan plötsligt ge smärta i en armbåge. Man kan även bli öm om man är otränad, har gjort nya träningsövningar eller snickrat och skruvat på sommarstugan – saker man inte är van vid att göra. Allt som oftast är det övergående besvär, men ibland kan det behövas behandling – fysioterapi, besök hos naprapat eller kiropraktor, möjligen i kombination med smärtstillande läkemedel. 

Nu ingår Hälsoliv i Expressen Premium. Här hittar du allt vårt premiummaterial 

Anna Ericson är legitimerad naprapat och driver kliniken Tullinge hälsokälla. Hon har specialiserat sig inom idrottsmedicin och får ofta in patienter med armbågsbesvär. Personer som fått musarm efter kontorsjobb, som snickrat och skruvat, spelat golf, tennis eller padel. 

Saker som kan göra en frisk armbåge ansträngd. 

Ont i armbågen: ”Jätteviktigt i det här”

– Många av de som kommer med smärta i en armbåge har gått ganska länge, uppemot ett halvår, och tänkt att ”det går säkert över”. Sedan finns det de kommer så fort de får problem. Det är extremt individuellt. Hit kommer man när det har börjat göra ont, exempelvis efter padelspel. Det har kanske börjat smärta när man vrider om nyckeln i ytterdörren eller lyfta ett mjölkpaket. För vissa har det gått så långt att de inte längre kan ligga på sidan.

Anna Ericson är legitimerad naprapat och driver kliniken Tullinge hälsokälla. Foto: PRIVAT

Vanligast är det med smärta på in- eller utsidan av armbågen. 

– De flesta brukar kunna peka ganska specifikt var någonstans det gör ont. Något som är jätteviktigt i det här är att ta reda på: ”Vad gjorde jag när skadan uppkom första gången?” Ofta kan vi då få höra: ”Jag har snickrat på en veranda hela sommaren – och nu har jag fått ont i en armbåge.” Eller som under pandemin, då många började spela padel, utan några egentliga förkunskaper. Resultatet blev problem med en ömmande armbåge. Man ska dock veta att det tar ganska lång tid innan det blir en fysisk skada eller förändring, och att besvären ofta börjar lite längre upp – från axel och nacke. 

Padel kan ge ont i armbågen

Just armbågsskador, till följd av padelspel, har inneburit ganska mycket merjobb för Anna Ericson och hennes naprapatkolleger.

– När de kommer hit och berättar att de har börjat spela padel, och sedan fått ont, så brukar jag först lokalisera smärtan och sedan kolla upp så att det inte är en disk- eller nervskada i nacken eftersom det kan ge en utstrålning av smärta. 

I steg två kikar hon på hur patienten slår en backhand och en forehand. Hur axeln rör sig, hur skulderbladskontrollen fungerar. Hon går också igenom rörlighet i bröstrygg, handled och armbåge. 

”Till slut blir armbågen ett offer”

– Många av de som börjat spela tycker att det är väldigt kul, men har inga direkta förkunskaper. Då blir det lätt lite fel. Det är inte alls konstigt. Det man exempelvis ofta kan se är att många tar ut jättemycket kraft i handleden – i stället för att använda rätt teknik – rotation i bålen och rörlighet i axel och nacke. Till slut blir armbågen ett offer. 

En överansträngning kan plötsligt ge smärta i en armbåge. Man kan även bli öm om man är otränad, har gjort nya träningsövningar eller snickrat och skruvat på sommarstugan – saker man inte är van vid att göra. Foto: Shutterstock

Massage, tejpning och laser kan hjälpa

En del som spelar och har fastnat för padel har inte heller optimalt anpassad utrustning. 

– Man kan se att vissa har fel grepp. Det kan nästan se ut som att de försöker klämma sönder racketen när de slår. Då är det också armbågen som till slut får ta smällen, trots att det inte är där som problemet egentligen sitter, säger Anna Ericson. 

Är det en färsk skada i en armbåge kan behandlingen hos en naprapat bestå av massage, tejpning och laser. Rör det sig om en skada som suttit i under en längre tid, utan att den har blivit behandlad, kan det leda till inflammation, ärrbildning och svullnad. Det kan i sin tur förvärra smärtan på längre sikt. Då kan det bli aktuellt att använda nål- och/eller stötvågsbehandling. 

Experten: ”Kika på din teknik”

För att bli kvitt och smärtfri från en armbågsskada i ett tidigt skede brukar det krävas 1-3 behandlingar hos naprapat – plus lite enkla hemövningar. Har man gått med en ond armbåge under en längre tid – kanske uppemot ett halvår – kan det behövas upp till tio behandlingstillfällen.

Handövning som ger styrka och rörlighet. Spreta med fingrarna så mycket du kan samtidigt som du sträcker i handleden....
...knyt sedan handen så hårt du kan samtidigt som du böjer i handleden. Upprepa tio gånger.
1 AV 2
Handövning som ger styrka och rörlighet. Spreta med fingrarna så mycket du kan samtidigt som du sträcker i handleden....
Foto: PRIVAT
2 AV 2
...knyt sedan handen så hårt du kan samtidigt som du böjer i handleden. Upprepa tio gånger.
Foto: PRIVAT

– Sedan brukar jag säga: ”Har du en padeltränare? Be denne kika på din teknik och se över om racket är för tjockt eller för smalt. Se också till att du värmer upp före träning och match.” Helst skulle man också vilja säga till alla som ska börja med en ny idrott, typ padel: Kolla upp vilka övningar du kan jobba med för att bli duktig, se över vilken teknik och utrusning som krävs för att undvika skador. Men sådant är det få som har tålamod med. 

Underarmsövning 1: Töj underarmens flexormuskler.Sätt handflatan mot ett bord, bänk eller liknande. Håll armbågen sträckt. Luta dig bakåt tills du känner att det töjer ordentligt i underarmens insida. Gunga lätt fram och tillbaka i ca 20 sekunder.
Underarmsövning 2: Töj underarmens extensormuskler. Sätt handryggen mot ett bord/bänk eller liknande. Håll armbågen sträckt. Luta dig bakåt tills du känner att det töjer ordentligt i underarmens insida. Gunga lätt fram och tillbaka i cirka 20 sekunder.
1 AV 2
Underarmsövning 1: Töj underarmens flexormuskler.Sätt handflatan mot ett bord, bänk eller liknande. Håll armbågen sträckt. Luta dig bakåt tills du känner att det töjer ordentligt i underarmens insida. Gunga lätt fram och tillbaka i ca 20 sekunder.
Foto: PRIVAT
2 AV 2
Underarmsövning 2: Töj underarmens extensormuskler. Sätt handryggen mot ett bord/bänk eller liknande. Håll armbågen sträckt. Luta dig bakåt tills du känner att det töjer ordentligt i underarmens insida. Gunga lätt fram och tillbaka i cirka 20 sekunder.
Foto: PRIVAT

Armbågsstöd kan förebygga

Det finns också olika typer av armbågsstöd som kan användas som skydd för att förebygga och behandla problem – smärta, svullnad och inflammationer i armbågsleden. 

Skydden kan användas både vid idrottsutövande, hantverks- och olika typer av kontorsarbete:

– Med de här skydden kan man säga att man flyttar muskelfästet. På så sätt kan man förebygga problem och få en skadad armbåge chansen till att läka förutsatt att man lär sig en bättre teknik. Det kommer vara det som i slutändan är avgörande.