Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 3 jan 2017 14:30

Ska man träna på en tom mage eller inte?

Vad är bäst, träna på tom mage eller inte?

Vad är bäst, träna på tom mage eller inte?

1/2

Foto: Getty Images

Enligt flera studier tjänar kvinnor mer på att äta något lätt innan träningen och följa upp med mer efteråt. Män bränner däremot mer fett om de tränar på tom mage.

Enligt flera studier tjänar kvinnor mer på att äta något lätt innan träningen och följa upp med mer efteråt. Män bränner däremot mer fett om de tränar på tom mage.

2/2

Foto: Getty Images

Att träna på morgonen har ingen magisk fördel när det kommer till förbränning. Däremot kan ditt matschema ha stor betydelse.

Så, borde du äta frukost innan du tränar eller inte?

Det skiljer sig faktiskt beroende på om du är man eller kvinna…

Om du vill gå ner i vikt är kosten absolut viktigast. Men träning är fortfarande ett grymt komplement som gör att du når dina mål snabbare. Kosten spelar dock fortfarande roll, specifikt när du väljer att äta i samband med ditt träningspass.

En vanlig frågeställning är huruvida det är bäst att morgonträna på tom mage eller grunda med en frukost.

Enligt brittiska Metro beror det på om du är man eller kvinna.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning - så når du ditt mål 

Bränner mer fett

Sajten refererar bland annat till en belgisk studie och det brittiska tv-programmet "Trust me I'm a doctor".

Resultaten visar att män bränner mer fett om de tränar på tom mage. Kvinnor tjänar däremot mer om de äter något lätt innan träningen och följer upp med ytterligare en måltid åtminstone 90 minuter efter passet.

I undersökningen i "Trust me I'm a doctor" brände män 8 procent mer fett när de åt efter träningen medan kvinnor brände 22 procent mer om de åt innan.

LÄS OCKSÅ: Så kommer du i gång med träningen 2017 

"Ät inte frukost direkt efter gymmet"

En anledning är att kvinnor och män förbränner och förvarar fett på olika sätt.

– Om kvinnor vill maximera sin fettförbränning så borde de vänta åtminstone 90 minuter med maten efter att de tränat. Så ät inte frukost direkt efter gymmet, säger läkaren Adam Collins till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: 8 typer du garanterat kommer möta på gymmet i januari 

Relaterat