1 av 3: Simon Sköld presenterar Träning för latmaskar och kommer att dela med sig av en övning om dagen.
Simon Sköld: "Med dessa filmer vill jag inspirera och hjälpa fler att komma i gång med träningen".
2 av 3: Simon Sköld: "Med dessa filmer vill jag inspirera och hjälpa fler att komma i gång med träningen". Foto: Viktoria Vyckman Ågren
I boken visar Simon och Camilla hur du tar klivet "från latmask till motionär".
3 av 3: I boken visar Simon och Camilla hur du tar klivet "från latmask till motionär". Foto: Viktoria Vyckman Ågren

Simon Sköld vill hjälpa dig att komma i gång med träningen

Den bästa träningen är den som blir av.

För Hälsolivs läsare kommer MMA-fightern och PT:n Simon Sköld den kommande veckan visa sju enkla övningar - som du kan göra var du vill, när du vill - utan redskap.

– Många tror att man måste spendera massa timmar på gymmet och tänka på allting man stoppar i sig. Det stämmer inte.

MMA-fightern och PT:n Simon Sköld vill få oss att komma i form - med minsta möjliga ansträngning. 

Träningsprofilen är just nu aktuell med boken "Träning för latmaskar" och det är med avstamp i boken som han har spelat in sju övningar som alla kan göra. När som helst. Var som helst.

– Det är inte alltid lätt att få in träningen i den stressiga vardagen. Med min bok och dessa filmer vill jag inspirera och hjälpa fler att komma i gång med träningen, säger Simon Sköld och fortsätter:

– Det är enkla övningar som man kan göra var som helst och med bara sin egen kroppsvikt som verktyg. 

LÄS OCKSÅ: Så fick Camilla Läckberg sin superkropp

Simon Sköld.

"Det finns en bild av att man måste träna fem gånger i veckan"

Filmerna är inspelade i Enskede i södra Stockholm där Simon bor med sin fru, deckarförfattaren Camilla Läckberg. Tidigare har paret berättat för Hälsoliv om hur Simon hjälpte Camilla att komma i form efter att deras dotter Polly föddes våren 2016.

– Vi la upp ett program som gick ut på att Camilla skulle göra tre pass i veckan. När bestämde hon själv. I början handlade det bara om att göra några armhävningar, situps och knäböj för att få in träningen som vana, sa Simon då.

– Det finns en bild av att man måste träna fem gånger i veckan för att se resultat. Så många jag möter kör ”allt eller inget”, när det gäller träning, och då slutar det vanligtvis med inget. Sänk tröskeln, gör det som passar. Syftet är ju att man ska må bra och fyllas av livsglädje.

LÄS OCKSÅ: Träna hemma – 5 enkla övningar som ger resultat

Kanske gör du Simons enkla övningar framför tv:n samtidigt som du kollar på favoritsåpan. Eller i trädgården medan barnen leker.

Håll utkik på Hälsoliv.se och Hälsoliv på Facebook för dagens övning. Den första släpps måndag den 26 juni.

Aktuellt just nu