Så ska du träna om du vill hålla dig pigg hela dagen

Har du bara 20 minuter på gymmet? Inga problem! Erika Kits Gölevik visar sina 5 favoritövnignar.

Brukar du få en energidipp på eftermiddagen?

Då kan det vara frestande med en kopp kaffe (uh-oh skakningar på gång?) eller något sött. Men faktum är att du kan undvika de här skoven av trötthet med motion.

Och det är lättare än du tror.

Andra har också läst

Att träna behöver inte handla om att bli smal eller bygga muskler. Du kan också välja att motionera för att hålla energinivåerna på topp.

Vad är det för magisk träningsform som skänker dig energin tillbaka? Ett stenhårt crossfit-pass med en arg tränare som skriker åt dig?

Nix. Enligt en studie publicerad i Fatigue: Biomedicine, Health & Behavior räcker det med 20 minuters lågintensiv träning.

LÄS OCKSÅ: Test: Bästa sport-bh:arna för låg- till högintensiv träning

Räcker att promenera

Sajten Bustle skriver att den genomsnittliga energiboosten efter träning var stor nog för att deltagarnas goda humör skulle hålla i sig hela dagen.

Cykla, yoga, lyft vikter, simma några längder eller boxas - oavsett vad du väljer är effekten densamma. 

Och ja: Det gäller även promenader. Faktum är att promenader är en underskattad motionsform. Enligt ett experiment som Michael Mosley var med och ledde kan tre tiominuterspromenader om dagen var bättre för hälsan än de där 10 000 stegen som är så svåra att komma upp i...

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre självförtroende genom att träna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här