1 av 2 Foto: Shutterstock
PT:n Elin Junsjö Bjärkstedt tycker om att bli riktigt trött när hon tränar.
2 av 2: PT:n Elin Junsjö Bjärkstedt tycker om att bli riktigt trött när hon tränar. Foto: Josefin Strang

Så kommer du i gång med träningen – PT:ns bästa tips

Vi behöver träna för att både kroppen och knoppen ska må som bäst.

Är du sugen på att börja träna men känner inte riktigt att motivationen finns där?

PT:n Elin Junsjö Bjärkstedt ger sina bästa tips för hur du kommer i gång!

Elin Junsjö Bjärkstedt, 42, är personlig tränare och har tillsammans med Anna Suvanna Davidsson skrivit träningsboken ”Stor & Stark”. Elin berättar att hon gillar att bli riktigt trött, det är därför hon älskar att träna.

– Jag tycker om när huvudet slutar och kroppen börjar. Jag började träna för 14 år sedan, när jag fått mina barn. Det var en häftig upplevelse, jag fick uppfinna min själv och få min kropp tillbaka. För mig blev det som ett självständighetsprojekt att börja träna.

LÄS MER: Träna med gummiband – här är bästa övningarna för magen 

Hur ofta ska man träna för att kroppen ska må som allra bäst?

– Det beror på vad man gör om dagarna och vad man lever för liv. En förskollärare som jobbar mycket rörligt och leker med barnen kanske behöver träna för att orka med den vardagen, medan någon som jobbar på kontor behöver en annan sorts träning.

Hur vet man om man tränar, förresten?

– Jag skiljer på träning och motion. För motion rör man på sig för att må bra, tränar gör man för något specifikt. Man kanske vill bli bra på en sport eller springa ett lopp. Jag tror att många blandar ihop det och tror att man måste träna, medan det för de flesta räcker med att motionera. När man motionerar ska man få upp puls och bli andfådd. Det är bra att motionera tre gånger i veckan i á 30 minuter. Den halvtimman måste vara jobbig, sedan kan resten av ens tid vara ganska soft.

Vilka är de största misstagen många gör när de börjar träna?

– Den största fällan tror jag är att man har en bild av hur en tränande människa är och ser ut. Man måste förstå att det går utmärkt att vara sig själv.

LÄS MER: Kom i gång! 4-veckors löpschema för nybörjare 

Vilka är dina bästa tips för att man ska motivera sig om man tycker träning är tråkigt eller inte är van vid att träna?

– Träning är ofta lite tråkigt, även för oss som älskar det. Det är jobbigt och man blir svettig. Man måste bara acceptera det. Precis som att man måste äta, borsta tänderna och gå och lägga sig varje dag så är träning också en sak man måste göra. Tänk inte att det ska vara härligt hela tiden, utan tänk att det är jobbigt men att du gör det som en investering i dig själv. Man får sluta tro att träning är så jävla kul hela tiden.

Hur kommer man över att våga gå till exempelvis gymmet om man tror att alla andra tittar på en?

– Jag förstår den rädslan. Alla tror dock att alla tittar på en men egentligen är de flesta upptagna med att titta på sig själva. Dessutom blir man ju bara glad och imponerad av nya människor på gymmet, att de kommit dit.

Om man ändå känner sig rädd, hur ska man göra för att bara gå dit?

– Du kan välja ett gym som känns mer avslappnat. Jag tränar både på hårda crossfitgym där det finns riktigt tränade personer, men också på Friskis & Svettis där det finns en stor variation på medlemmarna. Min erfarenhet är att de flesta gym och crossfitboxar tar emot nya medlemmar med omsorg. Tänk också på att man får träningspoäng redan av att byta om och gå till gymmet eller crossfitboxen. Gör en övning första gången du är där, nästa gång kan du göra två. Ingen förväntar sig att man ska börja med någon annan hobby helt felfritt med en gång.

LÄS MER: 4 skäl: Därför ska du träna för hjärnan 

Elins 3 bästa tips för att komma i gång med träningen

1. Få in motion i vardagen. Du kan starta smått, motion ska du fortsätta med resten av livet. Börja med att ta en kvart om dagen för att aktivt röra på dig.

 

2. Prova på olika träningsformer. Du kan till exempel gå på olika pass på gym för att testa dig fram. Säg också till instruktören att du är ny. Ingen förväntar sig något av en nybörjare, så oavsett hur du presterar har du lyckats med något nytt! Som nybörjare får man växa och erövra ny mark.

 

3. Hitta en bra förebild. Det behöver inte vara någon glammig instagrammare, utan det kan vara en kollega som kommit i gång bra med träningen. Välj någon du kan identifiera dig med, då blir det enklare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande