1 av 2: Huvudvärk som inte går över, långvarig hosta eller extrem trötthet är alla symtom att hålla koll på.
2 av 2 Foto: Shutterstock

Så stretchar du bort din huvudvärk

Stretcha bort din smärta med enkla övningar.

Sträck ut musklerna i nacken och lindra din huvudvärk. Här är 6 effektiva övningar som du kan göra sittande.

Spänningshuvudvärk kan ha en rad olika orsaker, däribland stress och spända muskler i nacken. Ett bra första steg är att försöka minska stressen i ditt liv. Avslappningsövningar och mindfulness är två bra hjälpmedel. Även yoga och massage kan vara skönt för att lindra spända muskler.

PROFESSORNS MEDICINTIPS

Spänningshuvudvärk

Att ta en Panodil eller Alvedon (paracetamol) samt en Treo (acetylsalicylsyra) kan ha bra effekt mot spänningshuvudvärk.

Spänningshuvudvärk och känslig mage

Panodil eller Alvedon (paracetamol).

Har du ett stillasittande jobb är det viktigt att variera din arbetsställning och planera in små pauser, gärna med rörelse.

Här är några enkla stretchövningar du kan satsa på.

Övning 1: Nacken och övre bröstryggen

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Ta tag om bakhuvudet med händerna och för ihop armbågarna. Dra lätt framåt med måttlig kraft. Variera med att luta dig lätt framåt eller bakåt. Det ska strama i nacken och övre bröstryggen.

LÄS OCKSÅ: Ont i huvudet? Expertens bästa råd för lindring

Övning 2: Sidan av nacken

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Ta tag med ena handen i framkanten av stolen. Ta tag om huvudet med andra handen. Luta dig bakåt, och vrid och luta huvudet bortåt från den hand som håller i stolen. Det ska kännas på sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

LÄS OCKSÅ: Bota din huvudvärk genom yoga

Övning 3: Skulderbladshöjaren

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Lägg ena armens inre armveck bakom bakhuvudet och vrid nacken något åt motsatt sida. Ta tag om armbågen och tryck den lätt nedåt samtidigt som du drar armbågen i näsans riktning. Det ska strama på baksidan av nacken på den sida där du har armen. Gör samma sak på andra sidan.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att slippa morgonhuvudvärken

Övning 4: Nackrosetten

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Ta tag om hakan på vänster sida med vänster hand. Lägg höger hand långt bak på huvudets högra sida, med fingerspetsarna vid skallbasen. Tryck in hakan med vänster hand samtidigt som du drar framåt/nedåt med höger hand. Det ska strama högt upp i nacken på höger sida. Gör samma sak på andra sidan.

LÄS OCKSÅ: Migrän i samband med mensen? Gynekologens bästa tips för att lindra 

Övning 5: Främre halsmuskeln

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Försök hålla nere nyckelbenets inre del samtidigt som du lyfter huvudet, vrider och böjer nacken åt motsatt håll. Det ska strama på sidan av halsen och upp bakom örat. Gör samma sak på andra sidan.

LÄS OCKSÅ: Är din huvudvärk migrän? Så vet du skillnaden

Övning 6: Nacken ner mot axeln

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Ta tag med ena handen i sidan av stolen. Luta dig och vrid huvudet åt motsatt håll. Ta tag om huvudet strax ovanför örat med andra handen och dra huvudet snett framåt. Det ska strama i sidan av nacken och ner mot axeln. Du kan titta rakt fram för att sträcka ut sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!