Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 2 dec 2014 09:30

Så här enkelt stretchar du bort din huvudvärk

<strong>1. Nacken och övre bröstryggen</strong><br>Ta tag om bakhuvudet med händerna och för ihop armbågarna. Dra lätt framåt med måttlig kraft. Variera med att luta dig lätt framåt eller bakåt. Det ska strama i nacken och övre bröstryggen.

1. Nacken och övre bröstryggen
Ta tag om bakhuvudet med händerna och för ihop armbågarna. Dra lätt framåt med måttlig kraft. Variera med att luta dig lätt framåt eller bakåt. Det ska strama i nacken och övre bröstryggen.

1/6

Foto: Christian Örnberg

<strong>2. Sidan av nacken</strong><br>Ta tag med ena handen i framkanten av stolen. Ta tag om huvudet med andra handen. Luta dig bakåt, och vrid och luta huvudet bortåt från den hand som håller i stolen. Det ska kännas på sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

2. Sidan av nacken
Ta tag med ena handen i framkanten av stolen. Ta tag om huvudet med andra handen. Luta dig bakåt, och vrid och luta huvudet bortåt från den hand som håller i stolen. Det ska kännas på sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

2/6

Foto: Christian Örnberg

<strong>3. Skulderbladshöjaren</strong><br>Lägg ena armens inre armveck bakom bakhuvudet och vrid nacken något åt motsatt sida. Ta tag om armbågen och tryck den lätt nedåt samtidigt som du drar armbågen i näsans riktning. Det ska Strama på baksidan av nacken på den sida där du har armen. Gör samma sak på andra sidan.

3. Skulderbladshöjaren
Lägg ena armens inre armveck bakom bakhuvudet och vrid nacken något åt motsatt sida. Ta tag om armbågen och tryck den lätt nedåt samtidigt som du drar armbågen i näsans riktning. Det ska Strama på baksidan av nacken på den sida där du har armen. Gör samma sak på andra sidan.

3/6

Foto: Christian Örnberg

<strong>4. Nackrosetten</strong><br>Ta tag om hakan på vänster sida med vänster hand. Lägg höger hand långt bak på huvudets högra sida, med fingerspetsarna vid skallbasen. Tryck in hakan med vänster hand samtidigt som du drar framåt/nedåt med höger hand. Det ska strama högt upp i nacken på höger sida. Gör samma sak på andra sidan.

4. Nackrosetten
Ta tag om hakan på vänster sida med vänster hand. Lägg höger hand långt bak på huvudets högra sida, med fingerspetsarna vid skallbasen. Tryck in hakan med vänster hand samtidigt som du drar framåt/nedåt med höger hand. Det ska strama högt upp i nacken på höger sida. Gör samma sak på andra sidan.

4/6

Foto: Christian Örnberg

<strong>5. Främre halsmuskeln</strong><br>Försök hålla nere nyckelbenets inre del samtidigt som du lyfter huvudet, vrider och böjer nacken åt motsatt håll. Det ska strama på sidan av halsen och upp bakom örat. Gör samma sak på andra sidan.

5. Främre halsmuskeln
Försök hålla nere nyckelbenets inre del samtidigt som du lyfter huvudet, vrider och böjer nacken åt motsatt håll. Det ska strama på sidan av halsen och upp bakom örat. Gör samma sak på andra sidan.

5/6

Foto: Christian Örnberg

<strong>6. Nacken ner mot axeln</strong><br>Ta tag med ena handen i sidan av stolen. Luta dig och vrid huvudet åt motsatt håll. Ta tag om huvudet strax ovanför örat med andra handen och dra huvudet snett framåt. Det ska strama i sidan av nacken och ner mot axeln. Du kan titta rakt fram för att sträcka ut sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

6. Nacken ner mot axeln
Ta tag med ena handen i sidan av stolen. Luta dig och vrid huvudet åt motsatt håll. Ta tag om huvudet strax ovanför örat med andra handen och dra huvudet snett framåt. Det ska strama i sidan av nacken och ner mot axeln. Du kan titta rakt fram för att sträcka ut sidan av nacken. Gör samma sak på andra sidan.

6/6

Foto: Christian Örnberg

Stretcha bort din smärta.

Sträck ut musklerna i nacken och lindra din huvudvärk. Här är 6 effektiva övningar som du kan göra sittande.

Se bildspecialet ovan.

Relaterat