Snart är hösten här, nu är det dags att komma in i nya hälsosamma vanor.
Snart är hösten här, nu är det dags att komma in i nya hälsosamma vanor. Foto: Shutterstock

Så börjar du träna och äta nyttigt efter semestern

Var sommaren lång och skön? Kanske lite för skön – och lat? Känner du att det är dags för en nystart, bättre vanor och att kliva in i hösten med ny energi?  
Dietisten Sofia Antonsson och träningsexperten Katarina Woxnerud har sammanställt sina bästa tips och råd för hur du på 21 dagar ska kunna komma i bättre form med ny kraft och energi.

Läs här om: 

✔️ Tre veckors schema 

✔️ Dietistens råd: Så äter du nyttigt i vardagen 

Colette van Luik

När vanor och rutiner bryts, som under sommaren och semestern, är det lätt hänt att man såsar till sig. Rör på sig mindre, dricker lite för mycket rosévin på grillfesterna och mumsar godsaker för att det är så mysigt och gott … Plötsligt sitter kanske jeansen tajt, man flåsar när man tar trapporna och känner sig tröttare än vanligt. 

– Det är lätt att vara efterklok, men med ganska små förändringar brukar man ganska lätt kunna komma i form igen. Det smidigaste är att utgå från små justeringar och reflektera över vad som var annorlunda i somras jämfört med tidigare, säger dietisten Sofia Antonsson.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill