Stel och orörlig?
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
1 AV 4
2 AV 4
Stel och orörlig?
Foto: Shutterstock
3 AV 4
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
4 AV 4

Så blir du mer rörlig – två bra övningar

Rörlighet är viktigt för att vi ska fungera i vardagen.

Pt:n Elin Härkönen ger sina bästa råd och tipsar om övningar som gör dig mindre stel.

Läsarfråga: ”Min kropp har blivit så stel och jag läser överallt om hur man kan öva upp sin rörlighet. Men hur går det till egentligen? Vilka övningar är bra att göra och hur ofta? Och vad kan jag förvänta mig för resultat?”

Experten svarar: Testa mina favoritövningar

– Jag brukar alltid säga att vi blir bra på det vi tränar på. Om vi styrketränar blir vi starkare, om vi springer blir vi snabbare och uthålligare, och om vi stretchar blir vi rörligare. Du behöver alltså börja stretcha, säger Elin Härkönen, personlig tränare.

– Det bästa är att köra lite och ofta. Fem minuter på morgonen och fem minuter på kvällen innan man går och lägger sig kommer att göra stor skillnad ganska snabbt. Det som många gör ”fel” är att man pushar kroppen för hårt in i en stretchposition. Då blir kroppen stressad och går in i ett försvarsläge, vilket resulterar i att man inte blir mer rörlig trots att man tränar.

Bra övningar för ökad rörlighet

Djupa knäböj eller deep squat

Denna övning ökar bland annat rörlighet i fotlederna, knälederna, höfterna, ländryggen och insida lår. 

Gör så här: 

1. Stå lite bredare än höftbrett isär med fötterna och tårna pekar lite snett utåt. 

2. Du böjer sedan knäna för att komma ner i en huksittande position. Försök komma ner så långt du kan utan att hälarna lyfts från marken.

3. Pressa knäna ut åt sidorna så att de inte faller in mot mitten. Sitt i positionen i 20 sekunder, upprepa två gånger, morgon och kväll.

Stretcha skulderbladen

En annan riktigt bra övning är att stå framför ett bord, lägga händerna på bordet, böja sig framåt så att det stretchar i axlarna och mellan skulderbladen.