Tappa 4 kilo på 4 veckor med promenader

Att promenera är en skonsam motionsform som passar för alla - oavsett ålder och träningsvana.

Anpassa promenaderna efter just dina förutsättningar, för att nå så effektivt resultat som möjligt.

– Ett kilo i veckan är möjligt att gå ner, säger träningsexperten Katarina Woxnerud.

LÄS MER: Gå dig smal med ett enkelt veckoschema

Foto: Christian Örnberg

1. Därför ska du promenera


Vilka resultat man kan förvänta sig är väldigt individuellt, förklarar träningsexpert Katarina Woxnerud. Hon betonar att man bör kombinera promenader med en bra kost för få effekt och gå ner i vikt.

– Om du är en soffpotatis som börjar promenera, vardagsmotionera och se över kosten är det inte omöjligt att gå ner fyra kilo på fyra veckor, säger träningsexperten Katarina Woxnerud.

– En normal viktnedgång är ett halvt kilo till ett kilo i veckan, men en del personer kan gå ner två eller ännu fler kilo per vecka.

"Det viktigaste är att promenaderna blir av"

Promenader är ett lätt sätt att komma i gång. När du promenerar gör du en dubbelvinst, du gör av med kalorier och tillför inga nya. Vardagsmotionen ska helst vara 10 000 steg per dag. Ju mer du rör på dig, desto snabbare går du ner i vikt.

– Det viktigaste är att promenaderna blir av, menar Katarina Woxnerud.

Foto: Gaj Rudolf

2. Gå i vardagen


Promenera mer i vardagen, många ­kommer nämligen inte upp i mer än 3000-4000 steg om dagen. Satsa först på att få ihop 7 000 steg för att sedan öka till minst 10 000 steg per dag. Sen kan du se till att effektivisera med mer ansträngande promenader. En promenad på 30 minuter förbränner ungefär 150 kalorier.

Foto: Lifestock

3. Skippa småätandet


Hoppa helt över speciellt bullar, kakor, chips, godis och glass. Dra ner på sötsaker och snabba kolhydrater och lägg till lite extra protein som mättar bra i stället.

LÄS MER: 7 smarta sätt att slippa sötsuget för gott

4. Mindre portioner


Undvik att äta dig proppmätt. Ät en ­portion, ta inte om. Ät regelbundna måltider med mellanmål om du behöver det. Ät långsamt och tugga ordentligt, då hinner du också känna när du blir mätt.


LÄS MER: 7 skäl: Därför äter vi för mycket

Foto: David Walters

5. Planera dina promenader


Lägg fram skorna eller ställ en klocka på ringning så att du verkligen kommer i väg. Variera gärna mellan olika typer av promenader som tempo-, intervall-, och långpromenader. Då vänjer sig inte kroppen vid en typ av ansträngning.

Foto: Ingram Publishing

6. Ät mer grönt


Ät mer grönsaker och dra ner på pasta, ris och gryn. Se upp för de flytande farorna som sötad kaffe latte, läsk och alkohol som ger extra kalorier utan att mätta.


LÄS MER: Professorn: Här är 6 myter om din hälsa

Foto: Jacob Wackerhausen

7. Fokusera


Gör inget annat när du äter, stäng av tv:n och lägg undan ­tidningen. Då har du i stället fokus på maten och känner när du blir mätt.


8. Färre kalorier


Dra ner på kalorierna. En kvinna förbrukar grovt 2 000 kcal om dagen och att dra ned till 75 procent av vanligt intag ger ett underskott på 500 kcal vilket tillsammans med motionen gör att man kan gå ned ett kilo i vikt i veckan.


LÄS MER: DAG FÖR DAG: Gå dig smal med ett enkelt veckoschema

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande