Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Tappa 1 kilo i veckan med promenader

Glöm stegräknaren och kolla klockan istället. Enligt ett experiment av läkaren Michael Mosley är det effektivare för hälsan att komma upp i puls kortare stunder under dagen än att gå långt. Lägger du dessutom om kosten kan du börja tappa kilon.

1 av 8

1. Effektivare än 10 000 steg

Länge har vi hört att vi ska komma upp i 10 000-15 000 steg om dagen, men ett experiment av läkaren, medicinjournalisten och författaren Michael Mosley och Rob Copeland, professor vid Sheffield Hallam university, visar stora hälsofördelar med att i stället få upp pulsen.

De försåg en grupp frivilliga med aktivitetsmätare som kollade hur mycket de rörde sig men också hur intensivt under en dag. Först mättes en vanlig dags aktivitet och sedan delades de in i två grupper. Den ena fick i uppgift att gå 10 000 steg om dagen - vilket beräknades motsvara runt åtta kilometer. Den andra gruppen skulle ta tre tiominuters promenader om dagen med målet att komma upp i puls.

– Ni ska gå så pass fort att ni kan prata men inte sjunga, var Rob Copelands instruktion inför experimentet.

Resultatet visade att de som fick gå efter klockan upplevde sig ha lättare att få aktiviteten gjord. Deras aktivitetsmätare visade också att de utförde upp till 30 procent fler "måttligt till intensiva aktiviteter" trots att de rörde sig under kortare tid.

LÄS MER: Övningen som gör att du slipper gå 10 000 steg om dagen

Två kilo i veckan

Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska institutet, säger så här:

– Vi behöver röra oss mer, och rörelsen måste inte vara i ett svep - så om man har svårt att få ihop 10 000 steg så är det ju bättre att få till dessa pulshöjande promenader 10 minuter gånger 3 varje dag.

– Lägger man dessutom om sin kost så kan man absolut gå ned i vikt.

Då gäller det att välja bort snabba kolhydrater, sötsaker och halvfabrikat - som ofta har mycket socker. Och i stället satsa på rena råvaror - mycket grönsaker, långsamma kolhydrater och bra fetter.

Hur mycket du kan gå ned i vikt beror på dina förutsättningar och hur stora förändringar du gör. Genom att få upp pulsen och se över kosten kan de flesta gå ner ett halvt till ett kilo i veckan, har du större övervikt och gör större förändringar kan du gå ned så mycket som två eller fler kilo per vecka.

KLICKA VIDARE FÖR 6 TIPS PÅ HUR DU MAXAR DIN FÖRBRÄNNING

1 av 8